I gamle dage skulle man bruge timer foran spejlet for at blive pæn - i dag kan det klares med et par klik i Photoshop. Det er en kendt sag at mange af de flotte billeder i modeblade og kosmetik-annoncer er forsynet med et tykt lag digitalt make-up. Nu har en professor fra universitetet i britiske Dartmouth udviklet et program, som skulle være i stand til at måle hvor meget et givent billede er blevet manipuleret.
Lovgiverne i flere europæiske lande har ligefrem krævet at digitalt manipulerede billeder skal mærkes. Men professor Hany Farid mener at det er for simpelt, hvis man blot skelner mellem et originalbillede og et behandlet fotografi. Der er trods alt stor forskel på at lave et par små korrektioner og så et digitalt indgreb, der fuldstændig forandrer personens udseende.
Sammen med en studerende har han udviklet et softwareværktøj der tildeler hvert billede en score mellem 1 og 5 - hvor 1-tallet repræsenterer små ændringer og 5 betyder at der er foretaget meget store manipulationer.
Hans forskning bliver beskrevet i New York Times og man kan se eksempler på billedmanipulationer på hans egen hjemmeside.
Forskeren har "trænet" sit program med billeder fra professionelle fotoredigerings-firmaer og samtidig rekrutteret en stor gruppe af testpersoner, som skulle sammenligne før- og -efter-billeder og placere dem på skalaen fra 1 til 5.
Han advarer om at der er en tendens til at gå helt amok med Photoshop, indtil resultatet ikke har meget til fælles med det oprindelige motiv.
"Du retter en ting, så en anden, og snart ender du med et billede af Barbie," som han siger.
I USA har American Medical Association opfordret annoncører til at holde sig tilbage med at bruge manipulerede billeder som skaber urealistiske forventninger til kroppens udseende. Det frygtes at falske billeder af supertynde modeller kan føre til spiseforstyrrelser og anoreksi hos unge piger, der jagter et kropsideal som altså kun findes i Photoshop.