Gennem krisen med nordjysk nøjsomhed

Nordjysk ærlighed og grundighed er sammen med optimering af søgemaskiner kodeordene. Få gode kunder er bedre end en bugnende omsætning, mener stifteren, som alligevel har vovet sig til København. Computerworld Online fortæller her om Notabene.net i serien om succesfulde IT-virksomheder.

Der er langt hjem til Ålborg fra Notabene.nets kontorer i den allerinderste baggård på adressen i det indre København.

Men den nordjyske hjemstavn er på ingen måde lagt på hylden i firmaet, som arbejder med at dirigere besøgende ind på kundernes hjemmesider ? såkaldt søgemaskineoptimering.

Uanset om det gælder ideen til virksomheden, overlevelsen, da IT-boblen bristede, eller årsagerne til, at Notabene.net i dag er en af overskudsforretningerne i en trængt IT-branche, så refererer ejer og administrerende direktør Jacob Hagemann konstant til Nordjylland.

- Det handler om gammeldags nordjysk ærlighed og grundighed. Jeg har ikke så meget fidus til at være smart i en fart, siger Jacob Hagemann, når han skal beskrive sin virksomhed og mentaliteten bag, som bygger på nordjysk nøjsomhed.

Kold afvaskning

Nordjylland eller ej ? fakta er, at Notabene.net tilbage i efteråret 1998 begyndte med 125.000 kroner i pengekassen.

Udgangspunktet for forreningen var at guide vejen til kundernes hjemmesider via eksempelvis sidens placering på søgemaskiner som Google.

Siden er såkaldt trafikmåling kommet til, altså hvor mange besøger hjemmesiden og effekten på kundens indtjening. Sidst er hjemmesiders brugervenlighed en del af Notabenes forretning i form af rådgivning, så gæsterne kan finde rundt og finder de rigtige budskaber.

Som så mange andre dot.com-selskaber fik Notabene.net en kold afvaskning i 2001, da IT-boblen led sit endeligt. Selskabet tabte over en million kroner og egenkapitalen var kørt i bund. Men ifølge Jacob Hagemann var krisen nok en dyrt købt men alligevel sund erfaring.

- 2002 blev et rednings- og stabilitetsår, hvor vi skulle op at stå på benene igen. Men vi blev bekræftet i, at vi fra starten valgte rigtigt ved at fokusere stramt på vores kerneområder. Det gjorde det nemmere at komme igennem krisen, fordi det vi kunne bevare alle vores kompetenceområder trods nedskæringerne, siger den 29-årige direktør.

Så medarbejdertallet blev over tid skåret fra 15 til omkring 6, og dem, der var tilbage, fik kortvarrigt meget mindre for at møde på arbejde i nye, billigere lokaler.

Sidste år tjente Notabene.net så de oprindeligt investerede penge hjem med et overskud på 170.000 kroner. Første kvartal i år tegnede endnu bedre, og overskuddet steg til 400.000 kr. Selskabet har i dag otte ansatte og udsigt til at tjene omkring en million i 2003.

Ingen salgsafdeling

Og så er vi tilbage ved Nordjylland og nøjsomhed.

For skal man tro Jacob Hagemann, behøver Notabene.net i princippet ikke være større, og selskabet vil hellere have få kunder for i stedet at være ambitiøse på kundernes vegne.

Blandt andet derfor har Notabene ingen salgsafdeling. Tesen er, at det betaler sig i længden, fordi selskabet virker mere seriøst, og ingen bliver irriterede over at blive kimet ned.

- Det er nok den nordjyske mentalitet, der gør sig gældende, men vi vil ikke genere nogen. På den måde har vi nok valgt lidt den lange vej, men på langt sigt er respekt for vores navn vigtigere end omsætning. Og det her er nu engang min virksomhed, så jeg bestemmer, at vi godt må have færre kunder og så komme mere rundt om kunderne, siger han.

På kundelisten står blandt andre Codan, Sterling og Microsoft Business Solutions.

Jagter investor

Ifølge direktøren er drivkraften mere iværksætterånd end trangen til at blive millionær. Også selvom ambitionerne indeholder både datterselskaber og internationale markeder.

- Ambitionen er at skabe en god arbejdsplads med et fornuftigt overskud og så skabe nye virksomheder med kapitalen. Drivkraften er at leve ideer ud, siger han.

Den seneste ide går på at lave en forretning, som har kontorer rundt om i Europa. Notabene.net er allerede på jagt efter en investor, så selskabet får penge til at købe lignende virksomheder i udlandet. Og der er mulige købsemner linet op.

- Der er sket en konsolidering i branchen for søgemaskiner i Europa, men der er ikke et stort europæisk selskab inden for søgemaskineoptimering. Jeg tror, der er plads til en stor organisation, og hvis vi ikke gør det, er der bare nogen andre, der gør det, siger Jacob Hagemann på aalborgensisk.

Computerworld Online har hen over sommeren sat fokus på mindre kendte succes-virksomheder i den danske IT-branche. Serien slutter med denne artikel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
TIDSBEGRÆNSET KAMPAGNE: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner GRATIS.