Salget af Navision-produkter giver underskud for Microsoft Business Solutions i en række østeuropæiske lande.
Det viser regnskabet fra Microsoft Business Solutions International (MBSI), som er moderselskab for de forretninger, der sælger Navision i Europa, Mellemøsten og Afrika.
MBSI tabte 4 millioner kroner i 2002 i landene Rusland, Polen, Bulgarien, Rumænien, Grækenland. I alt fik selskabet et underskud på 6 millioner kroner, hvilket er mere end dobbelt så meget som året før.
Men ifølge administrerende direktør i MBSI, Lars Hagemann, er der ikke grund til at være bekymret over de tabte penge.
- Underskuddet er rent faktisk planlagt, forstået på den måde, at grundlaget for det er de investeringer, vi har gjort i de nye markeder, siger direktøren.
Han tilføjer, at selvom regnskabet viser et underskud, er der positive takter på det østeuropæiske marked. Omsætningen i Polen og Rusland steg ifølge direktøren til det dobbelte sidste år og landede på 50 millioner kroner.
Omsætningen i de øvrige lande betegner Lars Hagemann som "småtteri".
I det hele taget skal man ikke sætte næsen op efter overskud i det østeuropæiske Navision-selskab.
- MBSI vil formentlig altid være præget af meget lave resultater, fordi det er et selskab, der går ind og investerer i nye markeder i Europa, Mellemøsten og Afrika, siger direktøren. Han forklarer, at når virksomhederne kommer op at køre, bliver de lagt ind i den øvrige Microsoft-organisation.
De nyeste projekter i selskabet foregår i Rumænien og Bulgarien.