Kina er blevet det land med flest internetopkoblede indbyggere i verden. Det har skabt en parallelverden af hjemmesider og sociale portaler, som vi sjældent hører omtalt udenfor Riget i Midten.
Men det ser ud til at ændre sig.
Udenlandske firmaer begynder at se mere og mere værdi i at rykke ind på for eksempel Weibo.
Weibo har 250 millioner primært kinesiske brugere. Typisk højtuddannede vidensarbejdere. Tjenesten minder i store træk om Twitter, hvor man kan dele links og tekstbidder på 140 tegn. Men den voksende udbredelse gør Weibo relevant udenfor landets grænser.
"Weibo er blevet landets samlingssted. Det er her folk deler nyheder og sladder. Hvis du vil vide, hvad der sker i Kina, så opretter du bare en Weibo-konto," siger Sam Fleming, der driver bureauet CIC ifølge Reuters.
Tom Cruise er på listen
En del af Weibos succes kan også hænge sammen med, at Twitter, Facebook, YouTube og andre udenlandske sider ofte er blokeret i Kina. Weibo bliver overvåget, men tillades.
Firmaet bør acceptere overvågningen og drage nytte af, at den voksende købedygtige kinesiske middelklasse er at finde på Weibo.
Det er der, man kan påvirke og komme i kontakt med et stort og indflydelsesrigt publikum.
Udenlanske firmaer som Unilever, Coca Cola og Louis Vuitton har oprettet sig. Det samme har også filmstjernen Tom Cruise. Det er dog tvivlsomt, om det er stjernen selv, der er i dialog med sine kinesiske fans, men ikke desto mindre følger tre millioner ham i øjeblikket.
Også Bill Gates, Maria Sharapova og den engelske skuespiller Emma Watson er oprettet.