Har du hørt det? Formentlig ikke. Der er udkommet en klassiker i dansk erhvervslitteratur, som beskriver ledelsesbedrifterne bag Danmarks største erhvervssucceser - "Den danske ledelseskanon".
Nødvendig læsning for enhver, der drømmer om at udrette store ting som leder. Ikke mine ord. Anmeldernes.
"Den danske ledelseskanon" beskriver de tolv største danske ledelsesbedrifter siden Anden Verdenskrig - private som offentlige.
Blandt de private handler bedrifterne blandt andet om ISS, Novo Nordisk, JYSK, LEGO og Maersk. Meget forskellige virksomheder i meget forskellige brancher.
Og nej, der er ingen it-virksomheder blandt dem. Men det gør ikke læren bag bedrifterne mindre interessant.
Der er en række meget tydelige fællesnævnere bag succeserne, virksomhedernes forskelligheder til trods.
De fællesnævnere rummer en nøgle til succes også i morgen.
Bemærkelsesværdigt nok bygger ingen af Danmarks største erhvervssucceser på en selvstændig opfindelse. Stort set alle bygger på en idé, som andre har fået, eller en teknologi, som andre har udviklet et andet sted i verden.
A.P. Møllers succes med at skabe verdens største containerrederi bygger på en opfindelse, som den amerikanske lastbilschauffør Malcom McLean gjorde i 1950'erne.
Han transporterede containere på sine lastbiler og tænkte, hvorfor tømme dem på havnen og laste indholdet, i stedet for at sejle hele containeren til destinationen?
Brugerdrevet innovation bag Lego-klodsen
Lego opfandt ikke den berømte byggeklods.
Det gjorde den britiske psykolog Hilary Page Fisher i 1930'rne ved hjælp af, hvad vi i dag kalder for brugerdreven innovation.
Han satte sig ned og studerede børns leg i børnehaver og så, at de kunne lide at bygge med klodser, men at klodserne gav dem begrænsede muligheder. Følgelig opfandt han den mangefarvede plastikklods, som kunne kobles med andre klodser på bedre måder.
Herfra scorede Novo Nordisk, ISS og Lars Larsen deres ideer
Novo Nordisk skylder sin eksistens til to canadiske forskere, som i 1922 udviklede en metode til at fremstille insulin, og gav Marie Krogh - den nobelprisvindende danske zoolog August Kroghs sukkersyge hustru - lov til at bruge metoden i Danmark.
Lars Larsen lagde i 1970'erne mærke til den formidable succes, som brødrene Karl og Theo Albrecht havde med Albrecht-Discount - eller ALDI - som de udviklede i 1940'rne og internationaliserede i 1970'erne.
Han overførte supermarkedets discount-koncept til specialbutikker for sengetøj og revolutionerede i processen detailbranchen.
ISS udviklede i 1930'rne en ny serviceydelse - entrepriserengøring. Det er måske det tætteste, vi kommer på en egen opfindelse, selv om det er uklart, om ISS var først i verden med konceptet.
Menneskesyn og værdier
Det er ikke den geniale opfindelse, der har skabt de største danske erhvervssucceser, men snarere en særlig evne at udnytte det geniale på.
Man kalder det ledelse. Men en helt særlig form for ledelse.
De kanoniserede bedrifter har en virksomhedskultur til fælles, der er præget af et menneskesyn og værdier, som adskiller sig markant fra, hvordan ledelse og samarbejde udfolder sig mange andre steder i verden:
1. De satser benhårdt på ledelse - af høj som lav, så den enkelte har kompetencerne til at agere selvstændigt og kompetent i den stilling, man engang har.
2. De har en stærk kultur, hvor fællesnævnerne er "frihed under ansvar" og "konstant nytænkning", plus klare handlingsanvisende værdier, som guider den enkelte til at handle rigtigt i en given situation.
3. De er blevet drevet frem af visionære og modige ledere, der har satset på, hvad de så og troede på, og betragtet virksomheden som deres kald og livsgerning, frem for blot nok et job på karrierestigen.
4. De har haft et koncentreret og engageret ejerskab i form af fonde eller familier, der har givet plads til holdninger og satsninger, og ikke ligget under for et ansigtsløst aktionærvælde, hvis fokus er næste kvartalsregnskab.
Kort sagt har virksomhederne en meget dansk eller skandinavisk arbejdskultur og ejerstruktur til fælles.
En vinderkultur, som rigtigt anvendt kan udgøre fundamentet også for fremtidens ledelsesbedrifter.
Men tag ikke mine ord for det. Læs selv.
I øvrigt. Hvordan ser det ud i din virksomhed?
Michael Lindholm er direktør for udviklingshuset Innovation Inside og forfatter af "Den danske ledelseskanon", Gyldendal Business, 12 bind.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.