Læs også:
Derfor vil tablet-pc'en ændre alt ved dit it-forbrug
Guide: Bliv effektiv med tablet-pc'er og smartphones
ComputerViews: Det er mere end svært for de mange nye tablet-produkter at konkurrere med Apples populære iPad. Æble-brandets værdi og coolness-faktoren er simpelthen så høj, at man - uanset hvor godt et produkt, man udvikler - kommer på overarbejde, når forbrugerne skal overbevises.
Derfor kaster flere producenter sig over den lavere del af markedet, hvor prisen helst skal ligge et pænt stykke under de 2.000 kroner.
Dermed er der en god afstand op til de lige godt 4.000 kroner, som Apples iPad og Samsungs Galaxy Tab 10.1 fås til her i landet.
Amazons Kindle Fire er nok den lavpris-model, der har tiltrukket sig størst opmærksomhed. Tablet-pc'en frigives i næste uge og gør sig blandt andet bemærket ved, at prisen blot er 199 dollars i USA - iPad starter ved 499 dollars på det amerikanske marked.
Det får man for pengene
Et kig på Kindle Fires specifikationer afslører, at der ikke er tale om et skraldespandsprodukt, selvom prisen er så lav. Blandt andet har Fire, der kører en Amazon-udgave af Android, en dual-core processor, en helt fornuftig syv-tommer skærm og Amazons nye Silk-browser, der giver hurtigere load-tider, når man surfer.
Der er dog også klare begrænsninger i forhold til produkter som iPad, Samsung Galaxy Tab 10.1 og Motorola Xoom.
For det første er skærmen kun på syv tommer, for det andet er batteritiden nogle timer dårligere end på de dyrere tablet-modeller, og for det tredje er der otte gigabyte intern hukommelse, som ikke kan udvides, ikke imponerende.
Det sidste forsøger Amazon dog at råde bod på ved at lade brugerne streame film og musik fra selskabets datacentre.
Kindle Fire kører Android, men det er Amazons eget grafiske design.
Det har tidligere været fremme, at Amazon på grund af den lave pris faktisk taber penge på hver solgt Kindle Fire. Til gengæld håber selskabet at kunne hente det tabte ved at få nye og loyale kunder til online-produkter som film, musik og bøger.
Nook Tablet skal kæmpe mod Kindle Fire
Lidt samme strategi må man formode, at den amerikanske bog-gigant Barnes & Noble har med Nook Tablet, der blev præsenteret tidligere på ugen.
Her er prisen 249 dollars, og med en 1GHz dual-core processor, en batteritid på op til 11,5 timer, 16 gigabytes indbygget hukommelse, der kan udvides, og med flere RAM end Kindle Fire er der umiddelbart god valuta for de 50 dollars, den koster mere end Amazons produkt.
Er lavere pris nok til at slå Apple og Samsung?
Både Kindle Fire og Nook Tablet er interessante bud på tablet-pc'er med fornuftige specifikationer, hvor priserne ligger markant lavere end de dyrere tablet-produkter fra eksempelvis Apple, Samsung og Motorola.
Spørgsmålet er nu, hvilken rolle lavpris-produkterne vil få på markedet?
Gartner vurderer, at Kindle Fire vil komme til at spille en anden rolle end Apples iPad.
"Kindle Fire mangler 3G, et kamera, mikrofon og Bluetooth og har en mindre skærm end iPad'en. Den (Fire, red.) er fokuseret på forbrug af indhold," skriver Gartner i en analyse.
"Vi tvivler på, at forbrugere, der ønsker en tablet-pc til kommunikation eller produktivitet, vil være fristede. Vi forventer, at Amazon vil lancere en 10-tommer tablet i 2012, der vil konkurrere mere direkte med Apple."
Analytikerne fremhæver dog, at Amazon har en styrke i den tætte kobling mellem selskabets tablet og de mange
cloud-tjenester. Blandt andet får brugere af Kindle Fire gratis opbevarings-plads til det digitale indhold i Amazons sky.
Lidt samme vurderinger er der af Nook Tablet fra Barnes & Noble.
"Det er et 'wow'-produkt. Nej, den er ikke en iPad, og det behøver den heller ikke at være," skriver Forrester-analytiker Sarah Rotman i et blog-indlæg.
Hun vurderer, at Barnes & Noble umiddelbart vil sælges en del mindre end Amazon, men da virksomheden også er en del mindre, venter hun alligevel, at Nook Tablet vil blive en pæn succes.
Flere lavpris-produkter på vej
Det er ikke kun Amazon og Barnes & Noble, der har spottet, at der er et hul i det voksende tablet-marked, hvor Apples iPad hidtil har domineret ganske markant.
Blandt de andre lavpris-tablets kan nævnes Kobo Vox, Huawei S7 og Creative ZiiO.
Ifølge den seneste opgørelse over det globale tablet-marked fra Gartner bliver der i 2011 solgt omkring 63,6 millioner tablets på verdensplan - det ventes at være steget til 326,3 millioner i 2015.
Apples markedsandel ventes i år at lande på 73,4 procent, og på omkring 50 procent i 2014. Det er stadig en ganske høj andel for et enkelt brand, men ikke desto mindre vil der - hvis man skal tro Gartner - også blive plads til andre spillere på tablet-markedet.
Det er denne plads, de nye, billigere tablet-produkter nu skal forsøge at erobre.
Læs også:
Derfor vil tablet-pc'en ændre alt ved dit it-forbrug