Kun godt halvt så mange mennesker som i 2001 møder på arbejde hos den danske del af verdens største leverandør af systemer til at styre kundeforhold, amerikanske Siebel Systems.
Fra at have 28 ansatte i 2001 er der i dag kun 16 medarbejdere i den danske forretning.
Siebel Danmark leverer godt nok stadig et overskud til sit amerikanske moderselskab, men pengeforsendelsen over Atlanten blev mindre i 2002. Nettooverskuddet faldt en halv million til 1,3 millioner kroner.
Selskabet tjener penge på kommission fra salg af Siebel-produkter og sætter ikke tal på det reelle salg i den danske butik. Men indtægten fra kommissioner faldt til det halve sidste år fra 50 millioner kroner til 26 millioner, og halvdelen af de penge blev brugt på udgifter til salg og marketing.
Siebel-ledelsen giver i regnskabet ingen forklaring på, hvorfor indtægterne herhjemme falder så kraftigt.
Siebel Systems Danmark | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002 | 2001 |
Omsætning | Ikke oplyst | Ikke oplyst |
Resultat af primær drift (EBIT) | 1,8 | 2,5 |
Resultat før skat | 1,8 | 2,5 |
Resultat | 1,3 | 1,7 |
Egenkapital | 3,5 | 2,3 |
Antal ansatte | 16 | 28 |
På verdensplan har 2003 indtil videre været et sort år for hele Siebel-koncernen. Senest styrtdykkede indtjeningen med 67 procent til 66 millioner kroner i andet kvartal, og selskabet har ovenpå regnskabet sendt fyresedler ud til 490 ansatte.
Computerworld Online har forgæves forsøgt at få kommentarer til selskabets situation fra ledelsen i Siebel Systems Danmark.