Så har Facebook lanceret tjenesten Check-in Deals, der skal binde online og offline-handel sammen, i Danmark. Helt konkret giver det butikker mulighed for at tilbyde flere forskellige typer rabatter til deres kunder, hvis kunderne tjekker ind på Facebook.
Ifølge det danske Facebook-bureau Komfo er McDonalds og 7 Eleven de eneste forretninger i Danmark, der kan give kontante fordele, når deres kunder "tjekker ind" i deres butikker på Facebook. Hos McDonalds kan man for eksempel opgrade sin menu gratis.
Den umiddelbare fordel for firmaer er, at kunderne vil være mere tilbøjelige til at dele deres oplevelser eller erfaringer på Facebook, og på den måde får butikkerne mere viral opmærksomhed.
Fire forskellige typer
Facebook tilbyder flere faconer at sammensætte sine geografiske rabatter på.
Man kan enten give rabat fra gang til gang, eller lade tilbagevendende kunder opspare en bonus. Det er også muligt at lade forbrugerne donere deres rabat til et velgørende formål.
Alternativt kan man give nedslag i prisen til personer, der tjekker ind i flok. Altså mængderabat.
Hvis man ikke orker at vente på, at Facebook Check-in Deals åbner for alle i Danmark, kan man teste Foursquare, der har en vis udbredelse i Danmark. Flere butikker og spisesteder tilbyder allerede rabatter til kunder via Foursquare. Også danske Poteo forsøger at belønne tilbagevendende kunder med smartphones. Dog stadig kun i meget begrænset omfang.
Check-In Deals i Danmark er en lukket ordning, og der er ingen dato på, hvornår andre firmaer får lov til at prøve markedsføringsredskabet.
Se videopræsentation af Facebook Deals her.