Artikel top billede

Visa og Mastercard aflurer dine køb til brug i reklamer

Mastercard og Visa har planer om at anvende oplysninger om kreditkort-køb til målrettede online-reklamer. Visa søger at patentere forbruger-profilering.

Google, Facebook, Amazon og andre netbaserede selskaber tjener allerede gode penge på oplysninger om netbrugeres adfærd.

Nu vil de to store kreditkortselskaber Mastercard og Visa på tilsvarende vis anvende deres oplysninger om kreditkortbrugeres adfærd til at tjene ekstra penge.

Ved at kombinere oplysninger om aktuelle køb på nettet og i fysiske forretninger ser de to kortselskaber helt nye muligheder for en detailprofilering af forbrugerne, der kan anvendes til målrettede online-reklamer.
 
Det er The Wall Street Journal (WSJ), der rapporterer, at Mastercard og Visa har planer om at anvende data om kreditkortbrugeres købsadfærd til markedsføring på nettet.

Mastercards planer om profilering

WSJ har fået fingre i en præsentation fra Mastercard, der viser, hvorledes en kreditkortbrugers indkøb kan bruges til at kortlægge forbrugerens livsstil. Ideen er, at danne en detaljeret profil, der kan anvendes til at målrette annoncer til forbrugeren.

"Kombinationen af den faktiske købsadfærd med attitudemæssige og demografisk information giver en uovertruffen forståelse af forbrugeren," hedder det blandt andet på en slide fra præsentationen.

På en anden slide hedder det:

"Mastercard har omfattende data og analytics, der muliggør en præcis forbrugermålretning. Vi har meget stor erfaring med tredjeparts-samarbejde så anonymiserede købsattributter kan sammenkædes med forbrugernavne og -adresser."
 
Mastercard oplyser til The Wall Street Journal, at præsentationen er fra april måned og blev brugt i "undersøgende konversationer". Planerne blev skrinlagt, da de ville have afsløret for meget om individuelle personer.

Mastercard oplyser også, at firmaets produktstrategi har "udviklet sig betydeligt" siden da.

Visa patenterer forbrugerprofilering

Et andet stort kreditkortselskab i form af Visa er også igang med at undersøge mulighederne for at kombinere reel købsinformation med annonceprofilering. Det ses blandt andet af nogle af de patentansøgninger, som Visa har sendt til det amerikanske patentkontor. Blandt andet patentansøgningen "Systems and Methods to Deliver Targeted Advertisements to Audience" publiceret 14. april 2011.

Her hedder det på patentansøgningens side 11:

"I FIG. 1, genererer profil-generatoren (121) transaktionsprofiler (127) baseret på transaktionsdata (109), konto-data (111), og/eller andre data, som ikke-transaktionsdata, ønskelister, information fra købmænd, addresse information, information fra sociale netværk, information fra kreditoplysningsbureauer, information fra søgemaskiner, information om forsikringskrav, information fra DNA databanker, og andre eksempler diskuteret i U.S. patent-ansøgningen Ser. No. 12/614,603, registreret 9. November 2009 med titlen "Analyzing Local Non-Transactional Data with Transactional Data in Predictive Models"

Den omtalte figur 1 kan ses her

En talskvinde fra Visa oplyser til WSJ, at Visa "løbende vurderer sine strategier inklusive måder trend data kan hjælpe med at skabe mere effektive online reklamer." Hun ønsker dog ikke at diskutere "Visas intellektuelle rettigheds-strategier" i detaljer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere