Google, Facebook, Amazon og andre netbaserede selskaber tjener allerede gode penge på oplysninger om netbrugeres adfærd.
Nu vil de to store kreditkortselskaber Mastercard og Visa på tilsvarende vis anvende deres oplysninger om kreditkortbrugeres adfærd til at tjene ekstra penge.
Ved at kombinere oplysninger om aktuelle køb på nettet og i fysiske forretninger ser de to kortselskaber helt nye muligheder for en detailprofilering af forbrugerne, der kan anvendes til målrettede online-reklamer.
Det er The Wall Street Journal (WSJ), der rapporterer, at Mastercard og Visa har planer om at anvende data om kreditkortbrugeres købsadfærd til markedsføring på nettet.
Mastercards planer om profilering
WSJ har fået fingre i en præsentation fra Mastercard, der viser, hvorledes en kreditkortbrugers indkøb kan bruges til at kortlægge forbrugerens livsstil. Ideen er, at danne en detaljeret profil, der kan anvendes til at målrette annoncer til forbrugeren.
"Kombinationen af den faktiske købsadfærd med attitudemæssige og demografisk information giver en uovertruffen forståelse af forbrugeren," hedder det blandt andet på en slide fra præsentationen.
På en anden slide hedder det:
"Mastercard har omfattende data og analytics, der muliggør en præcis forbrugermålretning. Vi har meget stor erfaring med tredjeparts-samarbejde så anonymiserede købsattributter kan sammenkædes med forbrugernavne og -adresser."
Mastercard oplyser til The Wall Street Journal, at præsentationen er fra april måned og blev brugt i "undersøgende konversationer". Planerne blev skrinlagt, da de ville have afsløret for meget om individuelle personer.
Mastercard oplyser også, at firmaets produktstrategi har "udviklet sig betydeligt" siden da.
Visa patenterer forbrugerprofilering
Et andet stort kreditkortselskab i form af Visa er også igang med at undersøge mulighederne for at kombinere reel købsinformation med annonceprofilering. Det ses blandt andet af nogle af de patentansøgninger, som Visa har sendt til det amerikanske patentkontor. Blandt andet patentansøgningen "Systems and Methods to Deliver Targeted Advertisements to Audience" publiceret 14. april 2011.
Her hedder det på patentansøgningens side 11:
"I FIG. 1, genererer profil-generatoren (121) transaktionsprofiler (127) baseret på transaktionsdata (109), konto-data (111), og/eller andre data, som ikke-transaktionsdata, ønskelister, information fra købmænd, addresse information, information fra sociale netværk, information fra kreditoplysningsbureauer, information fra søgemaskiner, information om forsikringskrav, information fra DNA databanker, og andre eksempler diskuteret i U.S. patent-ansøgningen Ser. No. 12/614,603, registreret 9. November 2009 med titlen "Analyzing Local Non-Transactional Data with Transactional Data in Predictive Models"
Den omtalte figur 1 kan ses her
En talskvinde fra Visa oplyser til WSJ, at Visa "løbende vurderer sine strategier inklusive måder trend data kan hjælpe med at skabe mere effektive online reklamer." Hun ønsker dog ikke at diskutere "Visas intellektuelle rettigheds-strategier" i detaljer.