Læs også:
Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps
Sådan vil Microsoft og Google få dig som cloud-kunde
Cloud computing: Sådan fungerer det
Et stort antal virksomheder vil i de kommende år skrotte deres lokale eller hostede mail-servere og i stedet satse på en cloud-løsning.
Det er hovedbudskabet i en Gartner-rapport, der blev udgivet i sidste måned. Den tager pulsen på markedet for cloud-baserede mail-løsninger, der i dag kun har tre til fire procent af det samlede marked, men ventes at udgøre omkring 20 procent i 2016 og 55 procent i 2020.
Gartner peger på, at det kun er Microsoft Exchange og Googles Gmail, der har hentet markedsandele i de senere år, mens Novell GroupWise og IBM Lotus Notes/Domino har tabt markedsandele.
Analytiker Matthew Cain skriver i rapporten, at Googles virksomhedsløsning efter fem år på markedet nu har så mange kunder, at den må betragtes som en ligeværdig konkurrent til Microsofts Exchange Online.
"Mens Gmails andel af markedet for virksomhedskunder i øjeblikket ligger på omkring en procent, har den (tjenesten, red.) næsten halvdelen af markedet for cloud-email til virksomheder," lyder det fra Matthew Cain.
Microsoft versus Google
Samtidig med Googles fremmarch har Microsoft dog også været i gang med udviklingen, og Redmond-selskabet kunne således tidligere i år lancere Office 365 med blandt andet Exchange Online.
Der er dermed lagt op til hård kamp mellem de to selskaber i de kommende år, vurderer Gartner.
"Kappestriden vil gøre det svært for andre leverandører at konkurrere direkte inden for cloud-email og collaboration," forklarer Matthew Cain i sin analyse.
Det to selskabers cloud-produkter har forskellige styrker og svagheder, og det kræver naturligvis en nærmere behovsanalyse, før du kan konkludere, hvad der er bedst for dig og din virksomhed.
Det indeholder de to løsninger
Microsofts Office 365 og Google Apps er begge cloud-løsninger, men alligevel ganske forskellige.
Mens Googles løsning er rent cloud-baseret, er det med Microsofts Office 365 meningen, at cloud-elementerne skal integreres med den traditionelle Office-pakke, som installeres lokalt.
Office 365 fra Microsoft indeholder cloud-versioner af Office, Sharepoint, Exchange og Lync - samt altså selve Office-pakken, der installeres lokalt.
Google Apps indeholder tilsvarende søgeselskabets bud på en online-kontorpakke, dokumenter, og Gmail for Business, der også indeholder unified communications-løsninger.
I tabellen herunder kan du se, hvad du helt præcist får pengene hos de to selskaber (klik på billedet for at se det i stor størrelse):
Læs også:
Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps