Computerworld News Service: Motorolas nye tablet hedder ET1 og skal først og fremmest skal bruges af medarbejdere i forretninger og varehuse, oplyser virksomheden.
Den indeholder en 1GHz dual-core processor og 8GB intern storage, som kan udvides med et eksternt 32GB microSD-kort.
Sheldon Safir, der er chef for produktmarketing hos Motorola Solutions, siger, at den 0,6 kilo tunge tablet vil koste under 1.000 dollars (5.500 kroner), når de bliver masseindkøbt til virksomheder.
Salget begynder til december.
Selv om prisen ligger noget over den billigste iPad 2 med 9,7 tommer skærm, siger Sheldon Safir, at ET1 forventes at have en levetid på tre til fem år, fordi den er så robust - og det er langt mere end de fleste forbruger-tablets.
"Virksomhederne vil kun have behov for 40 procent færre af disse tablets, på grund af den måde de er bygget," fortæller han.
ET1 er designet til at kunne modstå stød og tab i løbet af en typisk arbejdsdag, og den er udstyret med et display i Gorilla-glas. Glasset er 30 procent tykkere end på normale forbruger-tablets og indlejret så det bedre kan holde til at blive tabt på gulvet.
Enheden vil desuden understøtte flere brugere, med logon-software der hjælper brugerne med at finde hans eller hendes særlige applikationer, dokumenter og identitetsprofil på en remote server.
Batterierne kan byttes ud, så man kan bruge den hele dagen, og enheden behøver ikke at blive slukket for at foretage ombytningen, så længe man gør det på mindre end 15 minutter.
Første version af ET1 vil kun indeholde Wi-Fi, men Motorola arbejder på en Wide Area Network-version, fortæller Sheldon Safir. Andre accessories er en stregkodelæser, en magnetstribelæser, en strop og et hylster.
Med kamera både for og bag understøtter ET1 videokonferencer, som ledelsen i en større forretning kan bruge til at lette kommunikationen. Medarbejderne kan desuden bruge enheden til at tjekke og sammenligne priser med kunderne.
Beta med forretningsdrivende
Motorola har gennemført et betaprogram med forretningsdrivende, som alle har været glade for tablet-pc'en og for udviklingsplatformen, tilføjer Sheldon Safir.
Beslutningen om at bruge Android 2.3 er delvist baseret på forretninger, som traditionelt har anvendt Windows CE OS til robuste, håndholdte enheder, men som er bekymrede ved tanken om, hvordan Microsoft vil supporte det nyere Windows Mobile OS.
"Kunderne føler, at de skal bekymre sig mindre med Android," fortæller Sheldon Safir.
Udover tablet-pc'en annoncerede Motorola også RhoElements, som er et web-baseret udviklingsværktøj til HTML5-applikationer til Windows Embedded Handheld (bedre kendt som Windows Mobile)- og Windows CE-enheder, såvel som den nye ET1-enhed. Motorola opkøbte Rhomobile 29. juli.
Der er blevet introduceret adskillige forretningsorienterede tablets på markedet i løbet af det seneste år, som blandt andet Cius fra Cisco og den 7 tommer store PlayBook fra RIM. Salget af PlayBook faldt i løbet af det andet kvartal, det var på hylderne, men Sheldon Safir siger, at ET1 "har et langt mere målrettet marked end PlayBook" og derfor en bedre chance på markedet.
Ken Dulaney, der er analytiker hos Gartner, mener ikke, at det gør nogen forskel, at Motorola har bygget ET1 med Android 2.3, selv om Android 3.0 er optimeret til tablets. Det er fordi, Android er open source, og at der derfor "kan tilføjes mange ting" fra producentens side, ligesom Motorola også har gjort.
"Det er et produkt til det vertikale marked - ikke til forbrugerne - og til den pris (under 1.000 dollars) vil den sælge til Motorola Solutions base af forretningskunder," siger Ken Dulaney.
"Det er en af de få virkeligt robuste Android-tablets derude," tilføjer han.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen