70.000 kroner. Så meget koster det it-giganten CSC for hver dag, der går, uden at Skat kan tage et nyt opkrævningssystem i brug.
"Det er en promille af kontraktsummen per dag. Og kontraktsummen er på omkring 70 millioner kroner for denne her del (af projektet, red.)," siger Thomas Fredenslund, der er projektdirektør hos Skat.
Thomas Fredenslund fortæller, at Skat ikke i øjeblikket har en plan fra CSC om, hvornår firmaet leverer systemet.
Derfor ved Skat heller ikke, hvor meget forsinkelsen vil blive.
Han fortæller, at der findes flere forskellige såkaldte bodsmilepæle i kontrakten. Både afslutningen af testen såvel som selve det tidspunkt, hvor det færdige motorregister skulle have været i luften, spiller således ind på det samlede beløb.
Manuelt arbejde dyrt
Thomas Fredenslund fortæller, at Skat langt hellere ville have fået et fungerende system end pengene fra boden.
"Også fordi systemet har en langt større værdi for os end 70.000 kroner om dagen. Så vi vil på alle måder hellere have det system end at opkræve bod," siger han.
Konkret koster det langt mere end 70.000 kroner om dagen at om- og indregistrere køretøjer på gammeldags manér end at benytte det udskudte motoregister, som skal digitalisere processen, så bilforhandlere, forsikringsselskaber og Skats egne afdelinger kan udføre arbejdet nemmere.
Skal bruges andre steder
Samtidig truer forsinkelsen af opkrævningssystemet fra CSC en række andre projekter, fordi Debitormotor skal fungere som betalings- og opkrævningssystem på en lang række andre services fra Skat til borgere og erhvervsliv, forklarer han.
Thomas Fredenslund fortæller, at boden fra CSC først tikker ind på myndighedens konto, når Skat afkræver CSC pengene.
"Og det har vi ikke gjort endnu," siger han.