Læs også:
Sådan vil Microsoft lokke dig til at bruge Sharepoint
Sådan fungerer cloud-versionen af SharePoint
Office 365 - Nu må det briste eller bære for Microsoft
Los Angeles: Når 7.500 it-folk i denne uge gør hinanden klogere på Microsofts årlige Sharepoint-konference, sker det med udgangspunkt i en softwareplatform, der i øjeblikket giver konkurrenterne baghjul.
Ifølge Microsoft er der nu flere end 125 millioner aktive brugere af Sharepoint - og denne del af Microsofts forretning genererer en årlig omsætning på 1,3 milliarder dollars - omkring 7,4 milliarder kroner.
Dertil kommer, at partnernetværket ifølge Microsoft alene i 2011 omsætter for omkring 35 milliarder kroner på markedet for services og konsulentydelser i forbindelse med Sharepoint-løsninger.
"Sharepoint er hot - ikke på grund af os, men på grund af jer," lød det fra Sharepoint-topchef Jared Spataro, da han talte til forsamlingen i Los Angeles.
I Gartners seneste rapport over markedet for social software i virksomhederne placeres Microsoft da også som markedsførende - foran hovedkonkurrenterne IBM og Jive.
Derfor vinder Sharepoint frem
Gartner fremhæver i rapporten fra august, at Microsoft er førende på området med Sharepoint 2010 - og at integrationen med produkter som Windows, Exchange, Office og Lync hører til selskabets største styrker i kampen mod konkurrenterne.
En af hovedkonkurrenterne, IBM, har også en stribe sociale, integrerede produkter i form af blandt andet Connections, Quickr og Sametime, men Gartner fremhæver, at Microsoft i øjeblikket står stærkest:
"... vi tror, at flere virksomheder søger samarbejde og sociale løsninger ved hjælp af Sharepoint (eller Sharepoint-komponenterne i Office 365) end med nogen anden platform. Det gør Microsoft i stand til at kræve premium-priser og at sætte fart på udviklingen, marketing og andre investeringer, der er nødvendige for at fastholde markedspositionen."
Microsofts Sharepoint er bedst placeret i Gartners "Magic quadrant for social software in the workplace".
Sharepoint har også svagheder
Selvom Sharepoint har været en kæmpe salgssucces for Microsoft og i dag anvendes af 67 procent af selskabets virksomhedskunder, er der også kritikpunkter.
Ofte betegnes Microsofts platform som lidt af en schweitzerkniv; den har et hav af redskaber - men den kan ikke nødvendigvis alle ting lige godt. Historisk set har nogle derfor også peget på, at man skal passe på med at bruge Sharepoint til forkerte formål - eksempel mere avancerede websider.
En del peger også på, at det næsten er for nemt at anvende Sharepoint - hvilket kan resultere i, at alle led i organisationen opretter nye sider uden omtanke på den større sammenhæng og struktur.
Netop den kritik forsøgte Microsoft ved åbningen af Sharepoint-konferencen at mane i jorden. Argumentet er, at Sharepoint 2010 og de mange skræddersyede partnerløsninger har de nødvendige governance-værktøjer, som måske tidligere manglede.
Her skal Sharepoint forbedres
I Gartners rapport om social software i virksomhederne fremhæves også enkelte svagheder ved Sharepoint:
"Brugergrænsefladen er ikke så intuitiv for brugere, der ikke poster indhold ofte, og Sharepoints implementering af 'aktivitets-streams' er svagere end i de fleste produkter på det her marked," lyder det fra Gartner.
"Mens nogle sætter stor pris på Sharepoints fortræffeligheder, advarer andre om en for høj grad af tilpasning - for mange muligheder er kun tilgængelige ved tilpasning og kodning; og at håndtere sikkerhed og licenser er mere komplekst, end nogle kunder ville ønske."
Trods kritikpunkterne placeres Microsoft dog fortsat som den førende leverandør på området, mens IBM og Jive følger lige i hælene på Redmond-selskabet.
Læs også:
Sådan vil Microsoft lokke dig til at bruge Sharepoint