En tidligere direktør for nichedistributøren Advicecom, som sidste år blev nordisk salgschef for Watchguard, skal nu etablere sikkerhedsproducenten Barracuda Networks på det nordiske marked.
»Barracuda har aldrig været i Norden før. Det bliver min opgave at opbygge en nordisk organisation,« fortæller Leif Jensen og fortsætter:
»I Danmark har vi et godt salg. Det skyldes et godt arbejde fra distributøren SEC Datacom, som har gjort det stort set alene uden hjælp fra Barracuda.«
Netop fordi SEC Datacom har gjort det godt på det danske marked, vil Leif Jensen bruge det danske marked som model for, hvordan han bygger forretningen op i resten af Norden.
»Mit job bliver at videreudvikle det danske marked og bruge det som skoleeksempel for resten af Norden,« siger Leif Jensen.
Han fortæller, at han kommer til at ansætte folk lokalt, som skal ud og påvirke slutkunderne på de fire nordiske markeder.
»Selvfølgelig sælger vi stadig gennem kanalen. Men end-user-touch er væsentligt. Vi skal ud og påvirke kunderne. Og det forstår forhandlerne godt i dag. For fem år siden troede kanalen, at det betød direkte salg. Men det gør det ikke,« siger Leif Jensen.
Leif Jensen kommer fra en stilling som nordisk salgschef for Watchguard. En stilling, som han kun tiltrådte for et år siden. Men da Watchguard besluttede at slanke deres organisation i foråret, blev Leif Jensens stilling nedlagt.
»Der er forskellige strategier, når tiderne bliver hårdere. Watchguard valgte at nedlægge og skære til, mens Barracuda har valgt at være offensiv. Derfor arbejder jeg nu for Barracuda,« fortæller Leif Jensen.