Svindler slap for nemt på QXL

Hvor langt skal et auktions-site på nettet gå i kontrollen af suspekte sælgere?

Det var ikke godt nok, da QXL tjekkede en suspekt sælger ved at ringe til ham. Sælgeren, hvis auktioner var så suspekte, at QXL havde sat hans handler i bero i 2008, havde på auktionssitets anmodning fremsendt dele af emballagen samt fotos af varerne i forskellige omgivelser. Det skulle tjene som dokumentation for, at hun faktisk var i besiddelse af de fladskærms-tv, computere og andet forbrugerelektronik, som blev solgt af den suspekte sælger.

Problemet var, at QXL lod sig besnakke af den suspekte sælger. Kvinden virkede så overbevisende i telefonen, at QXL besluttede at genåbne hendes auktioner. Derefter kunne den suspekte sælger afsætte sine varer, som ikke kunne afhentes og som kun blev solgt med bankoverførsel som betaling. De 15 købere, som hoppede på tilbuddet, fik aldrig deres varer. Den suspekte sælger var en svindler.

Nu er QXL blevet stævnet af Forbrugerombudsmanden med krav om, at de 15 købere får refunderet deres penge af QXL. Årsag: Auktionssitets kontrol af den suspekte sælger var ikke god nok.

”QXL har ifølge Forbrugerombudsmanden overtrådt god markedsføringsskik ved ikke at tjekke en sælger godt nok og bør derfor betale erstatning til de auktionskøbere, der blev snydt af sælgeren tilbage i 2008,” hedder det i en erklæring fra Forbrugerombudsmandens kontor, der fører sag for 13 af de 15 snydte QXL-købere.

En enkelt af de 15 nåede i sidste øjeblik at fatte nok mistanke til fupmageren, til at han droppede bankoverførslen, og en anden har blot ønsket at holde sig ude af retssagen.

Sagen er startet nu med en stævning mod QXL fra Forbrugerombudsmanden. Auktions-sitet mener nemlig ikke, at man med rimelighed kunne have krævet en mere grundig kontrol.

Direktør for QXL Ricardo Danmark Steen Trier siger i en kommentar, at han ikke mener, at QXL kunne have foretaget en bedre kontrol i den aktuelle sag.

"Vi undersøgte sagen så godt vi kunne, men vi blev snydt af en dygtig svindler," siger han.

Ifølge QXL-direktøren er det svært for auktionssitet at gardere sig mod de mest målrettede svindlere:

"I princippet kan en svindler jo bare gå ned i Fona og købe et fjernsyn, tage billeder af det og kopiere kvítteringen og bruge son dokumentation for, at han ejer varen - og så gå ned i butikken og levere fjernsynet tilbage. Men heldigvis sker det sjældent. Over 99 procent af handler går som de skal," siger Steen Trier.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere