To forskere fra Harvard-universitetet anklager nu Google for at snyde i sine søgeresultater og rykke sine egne produkter længere op i ranglisten end konkurrenternes produkter. Benjamin Edelman og Benjamin Lockwood har undersøgt, om firmaer som Google, Yahoo og Microsoft favoriserer deres egne produkter i søgeresultaterne.
En søgning efter ”mail” viser eksempelvis, at Google henviser til sin egen mailtjeneste som det første link, mens Yahoo ikke helt overraskende henviser til Yahoo Mail. Det samme er tilfældet, når man søger efter ”maps” og ”video”, hvor Google og Yahoo også henviser til deres egne tjenester.
Kun Microsoft snyder ikke på vægten – hvis man søger efter ”mail”, henviser Bing til Yahoo, Dmnews og Wikipedia som de tre første links, Hotmail kommer først længere nede.
Edelman mener derfor, at Google taler usandt, når selskabet hævder, at søgeresultaterne kun bygger på algoritmer. Faktisk har Google tidligere indrømmet, at man rykker sine egne produkter længere op i resultatlisten, mener professoren.
Men en talsmand for Google afviser over for den amerikanske National Public Radio, at man har manipuleret søgeresultaterne. Google henviser til, at Edelman arbejder som betalt rådgiver for Microsoft, og derfor er det ikke så overraskende, at Microsoft klarer sig bedst i undersøgelsen.
Edelman har også tidligere fungeret som ekspertvidne i en sag mod Google, og han har flere gange kritiseret søgefirmaet, bl.a. for dataindsamling i Google Toolbar.
Tilbage i 2008 anklagede han Google for at profitere fra svindel med netadresser, også kaldet typosquatting. Mange af de falske sider bruger Google-annoncer og dermed lander pengene fra typosquatting i sidste ende i lommerne på søgefirmaet, mener Edelman.
I et interview med BBC siger Edelman, at Google blot forsøger at aflede opmærksomheden fra sine egne handlinger med disse ”personangreb”.
Han fastholder at Yahoo og Google manipulerer deres søgeresultater. Men forklaringen på Google-produkternes topplacering i firmaets egen søgemaskine kunne også være en helt anden. Det kan tænkes, at Google-udviklerne ganske enkelt bruger deres insider-viden om, hvordan man søgemaskine-optimerer sine sider til Google. Viden, som konkurrenterne selvfølgelig ikke har adgang til.