For blot at par år siden var outsourcing til SMB-markedet en dårlig vittighed, der gav gyselige minder om dotcom-periodens forsøg på softwareudlejning - den såkaldte ASP-model. Sådan er det slet ikke længere.
Et utal af initiativer er nu sat i gang for at lokke de små og mellemstore virksomheder til at lægge deres it-infrastruktur ud af huset. Nu ligner det faktisk et gennembrud, fremgår det af en artikel i sidste udgave af det trykte CRN.
For mange forhandlere er denne udvikling særdeles spændende. Outsourcing-kunder er i sagens natur mere trofaste, end kunder der shopper rundt for at finde det billigste tilbud. Hvis fremtiden byder på en kraftig stigning i outsourcing-aftaler, kan store dele af kanalen generelt se lyst på kommende tider.
Men markedet er endnu meget ungt og meget umodent. De finpudsede modeller, som markedet vil tage til sig, er endnu ikke på plads. Grundlæggende spørgsmål er ikke besvaret.
Skal hver enkelt forhandler lave sin egen outsourcingløsning, eller skal man slutte sig sammen i større enheder og tage et datacenter ind som partner?
Hvordan klares det rent teknisk - skal der blot anvendes en neddroslet model af de metoder, man allerede i dag anvender i enterprise-segmentet?
Hvilke områder ønsker kunderne at outsource? Er det mail, backup, økonomisystemer, meget mere, dele af det eller det hele?
Og hvordan ser betalingsmodellen ud? - det er ikke det mindst væsentlige.
Der kan ikke nedsættes et udvalg, som vedtager en model. Markedet kommer til at afgøre, hvilke modeller der sejrer. Der er helt sikkert ikke tale om én bestemt metode, for virksomheder og brancher er forskellige. Det eneste, som er sikkert på det nuværende stadium, er, at outsourcing på SMB-markedet bliver et klart vækstområde med stort kanal-potentiale i de kommende år.