Det danske ERP-marked er uigennemsigtigt for både kommende ERP-kunder, brugere, virksomheder der laver delsystemer til ERP-systemer og for konsulentbranchen herunder revisorfirmaer.
|
- Jeg har villet skabe et relativt letlæseligt hurtigt overblik. Analysen rummer ikke blot leverandør- og produktnavne og web-adresser, men går et spadestik dybere uden, at den går helt ned i funktionerne og egenskaberne ved de enkelte systemer. Undersøgelsen er på strategisk niveau uden at blive for overordnet og indeholder blandt andet oplysninger om stærke og svage sider og gode råd, forklarer Herbert Nathan, der har en fortid som ERP-ekspert hos konsulentfirmaet PricewaterhouseCoopers.
Når der er brug for et letlæst værktøj om ERP, skyldes det blandt andet også, at flere og flere bestyrelsesmedlemmer uden dybere it-indsigt er involveret i beslutninger om ERP, fordi det er en stor investering for virksomhederne. De har brug hurtigt at kunne danne sig et overblik.
Analysen er kun en del af HerbertNathan & Co.'s arbejde, der primært består i ERP-rådgivning, men den har alligevel taget omkring 100 dage at gennemføre.
Svært at skelne
Problemet ved ERP-markedet er ifølge Herbert Nathan, at det er svært at skelne mellem de forskellige systemer.
Når leverandørerne viser deres PowerPoint-præsentationer, ligner systemerne umiddelbart hinanden meget, men i bund og grund er forskellen stor; systemerne har forskellige styrker og svagheder, hvilket blandt andet er beskrevet i undersøgelsen.
Da han begyndte undersøgelsen var den første overraskelse bredden i udbudet af systemer. Der er trængsel på ERP-markedet og hele 17 deciderede ERP-systemer til mellemstore og store virksomheder forhandles i dag herhjemme.
De fleste er med
Undersøgelsen omfatter langt den overvejende del af ERP-firmaer, men en del helt små leverandører af simplere økonomisystemer er bevidst siet fra.
Den er baseret på spørgeskemaer udfyldt i samarbejde med leverandørerne og samtaler med dem.
Spørgerammen omfatter mere end 200 spørgsmål.
- Alle leverandørerne reagerede positivt på undersøgelsen, som de har deltaget gratis i. Men de har jo også selv en vis interesse i at få kortlagt markedet. Analysen forsyner jo også dem med viden om konkurrenterne, siger Herbert Nathan.
Denne artikel stammer fra avisen Computerworld.