Kan et opkøb, som trækker et ellers sundt og overskudsgivende selskab i røde tal for første gang i en årrække være fornuftigt?
Svaret er ja, hvis det står til KMD's administrerende direktør, Lars Monrad-Gylling.
Han fortryder ikke et sekund, at han sidste år købte Columbus IT Partners stærkt underskudsgivende forretning for IT-systemer til kommunerne.
Columbus-købet kostede ellers KMD 69 millioner kroner og var dermed afgørende for, at KMD sidste år fik underskud på 18 millioner kroner, selv om hovedparten af forretningen kører fornuftigt.
En teknikalitet
Lars Monrad-Gylling betegner det som en "teknikalitet", at KMD valgte at afskrive hele beløbet til Columbus-opkøbet sidste år.
Han tillægger det heller ikke afgørende betydning, at KMD stort set ikke anvender Columbus' systemer længere, men i stedet har flyttet kunderne til sine egne produkter.
- Jeg er stadig godt tilfreds med den handel. Vi har købt os nogle medarbejdere, som har en erfaring med at drive forretningen på en anden måde end KMD, siger Lars Monrad-Gylling.
Den forklaring godtager lektor Kim Viborg Andersen fra Handelshøjskolen i København delvist. Han har fulgt det kommunale IT-marked og konstaterer, at Columbus byggede sin forretning anderledes end KMD.
- Den positive side af den handel er, at KMD forsøger at lære noget af det, som Columbus gjorde godt. KMD ønsker at lære af sine egne fejl og blive mere fleksibel, siger lektoren.
- Den negative side er, at KMD har købt kunderne tilbage, som var flygtet på grund af prisen, servicen eller en tredje grund. Det betyder større monopolisering, tilføjer Kim Viborg Andersen.
Han fastslår dog, at KMD ikke kan tillade sig at betragte det danske marked for kommunale IT-systemer som et monopol. Hvis selskabet opfører sig arrogant, vil der hurtigt komme større konkurrence, forudser lektoren.