For nicheforhandleren 3G i Århus gælder det om at fokusere på det grafiske marked og holde godt fast i sine kunder.
»Vi har brugt det seneste år på at rette markedsføringen ind efter den målgruppe vi kender,« siger indehaver Michael Henneke.
3G har 500 aktive kunder blandt reklamebureauer, trykkerier og fotografer og fordi en stor del af kunderne er små, er 3G mindre følsomme end forhandlere, der har få, men store kunder, siger Michael Henneke. Kundemixet er ikke bevidst, forklarer han, og fortæller, at det en en konsekvens af, at virksomheden ligger i Århus, hvor bureauer og trykkerier typisk er mindre og mellemstore virksomheder.
Han er eneejer af selskabet, der tidligere var kendt som Good Guys Graphics. Siden 2005 er årets overskud steget hvert år og i regnskabet, der sluttede med udgangen af februar 2008 kom der 325.000 kroner før skat ned på bundlinjen. Omsætningen sted fra 16 millioner kroner året før til 19 millioner kroner. I år regner indehaver Michael Henneke med at få et resultat på mellem en halv og en hel million kroner.
Virksomheden flyttede ved årsskiftet til nye lokaler i Århusforstaden Viby for at få mere plads til både varer og de seks medarbejdere. En mindre del af 3G´s omsætning stammer fra distribution af high-end Eizo-skærme til kunder, der arbejder professionelt med farver. Michael Henneke siger, at Eizo-skærmene er videnstunge og han oplever ikke, at andre forhandlere er utilfredse med, at 3G både er distributør og forhandler af Eizo-skærmene. Derimod stiller han teknikere til rådighed for forhandlere, der kan få farverne til at stå rigtigt på skærmen.
»Eizosalget er drevet af kundeønsker, og kræver, at en tekniker ved, hvordan man kalibrerer en skærm,« siger Michael Henneke.