Atea (tidligere Topnordic) underbød alle konkurrenter, da Helsingør Kommune før jul gik i udbud med en rammeaftale på computere. I alt seks virksomheder bød på ordren, men i sidste ende blev det Atea, der vandt, fordi ingen forhandler kunne tilbyde noget, der var væsentlig anderledes end konkurrenterne. Dermed blev prisen afgørende for udfaldet.
»Prisen spillede en væsentlig rolle. For de produkter, der blev tilbudt var meget ens,« siger udbuds- og indkøbschef Stefan Ising, Helsingør Kommune.
Ateas salgsdirektør med ansvar for salg til offentlige kunder, Carsten Ritzaus, mener dog ikke, at prisen alene var afgørende. I forbindelse med salget til Helsingør Kommune spiller det også ind, at man har en »track record« hos kommunen, der strækker sig over en årrække.
»Når de øvrige kriterier som pris og kvalitet er på plads, vil det være underligt, hvis kendskabet ikke har betydning. Når det kommer til stykket, handler det om tillid,« siger Carsten Ritzau.
Aftalen løber over tre år og omfatter notebooks fra Lenovo og stationære computere og skærme fra Hewlett-Packard.