Thomas Schaltz fra onlineforhandlerene Salgsbutikken i Roskilde vil nu kræve rettens ord for, at der intet var i vejen med den mobiltelefon, som han for flere år siden solgte til en kunde. Telefonen, en Samsung E720, blev ifølge kunden beskadiget undervejs i posten, og efter fire uger opstod en ridse i skærmen.
Modsat påstår Salgsbutikkens Thomas Schaltz, at kunden selv har skadet mobiltelefonen ved et uheld. Hvis skaden var opstået i forsendelsen, ville det kunne ses på telefonen allerede da kunden modtog den, forklarer han.
»Det er ikke sandsynligt, at ridsen var en latent skade,« siger Thomas Schaltz.
For to uger siden offentliggjorte nævnet sin afgørelse, der gik imod Salgsbutikken. Nu har Thomas Schaltz stævnet kunden ved retten i Nykøbing Falster med krav om, at kunden anerkender, at telefonen var i orden, da hun modtog den.
Hvis kunden taber sagen, vil hun selv skulle betale sagsomkostninger til retten, forklarer Thomas Schaltz.
»Det er ærgerligt for kunden, hvis hun skal betale, men for mig er det en principsag,« forklarer Thomas Schaltz, der selv vil føre sagen ved retten uden advokat.
»Jeg kan lige så godt gøre det selv, for jeg er inde i lovgivningen,« lyder det fra Salgsbutikkens direktør.
Mens sagen bliver behandlet af byretten er Salgsbutikken fjernet fra Forbrugerklagenævnets firmatjek-liste. Det er sjældent, at en virksomhed er så utilfreds med Forbrugerklagenævnets afgørelser, at den tager afgørelsen i retten. Årligt drejer det sig om under 10 sager, hvor kunden bliver stævnet af en forhandler i en firmatjek-sag. Det oplyser fuldmægtig Henrik Lundgaard Sedenmark fra Forbrugerstyrelsen. Til sammenligning har Forbrugerstyrelsen i år offentliggjort hele 193 afgørelser i tvister mellem kunder og forhandlere.