Der er stadig flere hemmeligheder end facts om teleselskabet 3's fremmarch på det danske marked.
Selskabet med det særegne navn var jokeren, der løb med en af de fire danske UMTS-licenser herhjemme for to år siden.
Formelt lyder selskabet også navnet Hi3G Denmark ApS, det blev stiftet lige efter UMTS-auktionen og har absolut ingen kunder.
Til gengæld har 3 søsterselskaber rundt i Europa, hvoraf både Sverige, Italien og Storbritannien er længere fremme med at tilbyde kunderne 3G-telefoni, så der er mange erfaringer at trække på.
I Sverige har 3 et 3G-netværk oppe at køre, og de første kunder - typisk venner af huset - gør allerede brug af tjenesterne og betaler for dem.
Leder efter danske butikker
I første omgang fungerer kun videotelefoni, hvor man kan se samtalepartneren i displayet, mens man ringer, mens mobile indholdstjenester ikke er klar endnu.
Lige på den anden side af Øresund, i Malmø, er 3 i færd med at indrette en telebutik centralt i byen, og herfra skal kunderne grundigt instrueres i at bruge de avancerede mobiltelefoner, der foreløbig leveres af Motorola og NEC.
Videotelefoni på 3G-netværket fungerer allerede glimrende på den anden side af Øresund. Det demonstrerede kommunikationschef Mika Lassen (tv.) og direktør Christian Jørgensen på et møde i Malmø for danske journalister. Foto: Jens Bertelsen |
I Sverige vil 3 foruden sine egne butikker også bygge små shop-in-shops, hvor 3's eget personale kan ekspedere kunderne fra en lille ø i eksisterende butikker, eksempelvis Elgiganten.
Håber på pionerkøbere
I Danmark har 3 endnu ikke sat en eneste antenne op, så der er endnu et stykke vej, før danskerne får adgang til 3's tjenester og videotelefonien. Nærmere kommer vi det ikke, for 3 holder kortene tæt ind til kroppen, når talen falder på lanceringsdatoer, dækning, priser og meget andet.
- Vi vil gerne være de første, men det er ikke afgørende. Om ti år vil ingen kunne huske, om vi kom i gang nogle måneder før eller efter konkurrenterne, siger Christian Jørgensen.
Målgruppen bliver i første omgang pionerkøberne, der altid velvilligt springer på nye produkter.
Udfordringen bliver, at en kunde ikke kan bruge sin 3G-telefon til ret meget, hvis han ikke kender andre, der også er sprunget på 3G-vognen. Det er en forudsætning for at bruge videotelefoni.
3 overvejer derfor at lave særlige tilbud om eksempelvis familiepakker, så forældre og børn alle får 3G-telefoner og kan videotelefonere indbyrdes.
En anden målgruppe kunne være forsikringsselskaber, hvor taksatoren umiddelbart kan filme skaden på en bil hjem til hovedkontoret.
Eller håndværkeren, der over telefonen kan foreslå og vise kunden forskellige løsninger til det nye sommerhus.
Usikkerhed om tilskud
Tilskud til 3G-telefonerne vil Christian Jørgensen ikke udelukke, eventuelt i en introduktionsperiode. Det har 3 benyttet sig af i Storbritannien, hvor de første kunder kan købe telefoner til omkring halvdelen af normalprisen.
- Der er mange måder at hjælpe kunderne i gang på. En anden mulighed er at lade kunden betale fuld pris for telefonen, men til gengæld forære et antal videominutter væk, siger Christian Jørgensen.
Selskabet er forpligtet til at dække 30 procent af befolkningen med 3G-netværk ved udgangen af næste år, så 3 skal have fundet sig en samarbejdspartner blandt de eksisterende teleselskaber, der kan lægge mobilnet til uden for 3's egne områder.
Når 3's eget netværk ikke længere dækker, har man ikke længere garanti for at kunne bruge 3's forskellige tjenester.
Klare priser
Christian Jørgensen skal også indgå aftaler med indholdsleverandører, der kan skabe liv på den mobile portal, kunderne får adgang til på deres telefoner.
Da 3 har adgang til den IT-platform, som koncernen bruger i de andre europæiske lande, er det ikke noget problem at håndtere mange forskellige betalingsmodeller.
Forbrugerne får nok at holde rede på: Tale og SMS har sine priser, videotelefoni har en særlig pris, nyhedsklip hentet på nettet har en fjerde pris, ringetoner en femte, almindelig datatrafik en sjette, medmindre 3 kommer i tanke om en bedre model inden lanceringen.
- Vi vil have en gennemskuelig prissætning. Folk skal ikke være bange for at bruge tjenesterne, fordi de ikke ved, hvad de koster, siger Christian Jørgensen.
Folk vil gerne betale
Han er ikke bekymret for, om kunderne vil betale ekstra for de avancerede tjenester, der følger med 3G-telefonien.
- Hvis man spørger folk, om de vil betale for videotelefoni, så er de ikke særlig interesserede. Men når vi viser dem, hvordan det virker, så begynder fantasien at arbejde, og pludselig vil de gerne betale ekstra. De synes, det virker fair, siger Christian Jørgensen.
3 i Danmark er ejet af Hong Kong-koncernen Hutchison Whampoa med 60 procent og af den svenske Wallenberg-families investeringsselskab Investor med 40 procent.
Aktionærerne synes meget tålmodige med at få deres penge igen. Foreløbig beskæftiger 3 i Danmark 70 medarbejdere, men målet er 150-200 i løbet af det næste års tid.
Når 3 om nogle måneder fremlægger sit regnskab for 2002, bliver det med en minimal omsætning og et stort underskud.
- Vi siger ikke, at vi kan det hele og er klar. Det er et maratonløb at få denne forretning i gang, siger Christian Jørgensen.