Microsoft er på vej med en sand revolution med deres nye kamerastyring til Xbox 360. Det står mere og mere klart efter de første tests af prototypen begynder at dukke op på nettet. Det virker. Og det virker så godt, at det for alvor vil ændre vores forhold til hele den enorme virtuelle verden, der findes inde bag de skærme, der bliver flere og flere.
Gizmodo og T3 har testet Project Natal. Microsoft er endnu ikke klar med den færdige hardware, så derfor testede de en udgave af systemet, der kørte på en PC. Men det forbehold er standard for de fleste prototyper.
Project Natal virker ved hjælp af to kameraer. Et almindeligt, der aflæser ens ansigtsmimik og gengiver en i spilverdenen, og et infrarødt kamera, der samtidig sender usynligt infrarødt lys ud i rummet. Det aflæser, hvor i rummet man befinder sig, og hvordan man bevæger sig.
Gizmodo lod to personer teste systemet uafhængigt af hinanden, og begge var udelt begejstrede. Den ene af dem registrerede en anelse forsinkelse mellem krop og avatar på skærmen. Men ikke mere end, at man kan programmere sig til en illusion af samtidighed.
Som den mindst kritiske af de to Gizmodo folk skriver om oplevelsen af Burnout og Natal.
"Men mens jeg drejede mit luftrat, følte jeg mig fuldstændig i kontrol over bilen...Måden det reagerede præcis, som jeg regnede med, fik det hele til at føles helt naturligt. Jeg prøvede at lave en 180 vending med speederen i bund. Jeg smadrede bilen og døde. Men jeg kunne ikke stoppe med at smile over, at jeg netop havde holdt fremtiden for spil mellem mine hænder - og alt det var, var luft"
Eller med den mere kritiske af de tos ord:
"Holy shit. Natal kan ikke virke så godt. Det KAN det bare ikke."
T3 starter testen med nogenlunde samme ordlyd:
"Nu når al hypen har lagt sig, kan T3 bekræfte, at Microsofts Project Natal har ændret gaming for evigt".
Ifølge Microsoft Danmark, så bliver Natal lanceret til efteråret. Men det tidspunkt anser manden bag Natal som usandsynligt.