Selv om der sælges flere end 18.000 abonnementer på mobilt bredbånd hver måned, så er det ikke hos itforhandlere at abonnementerne smides over disken. Det er da et selvmål af dimensioner.
For mobilt bredbånd er ikke en døgnflue. Vi er for længst forbi det tidspunkt, hvor målet var, at hver mand/kvinde havde sin egen pc. Nu gælder det, at hver mand/kvinde har både sin egen pc og netbook med mobilt bredbånd. Det viser salgstallene tydeligt.
Når det er ekstra vigtigt for itkanalen at blive en del af mobilt bredbånd-loopet, så skyldes det, at mange af fremtidens it-løsninger også kommer til at dreje omkring mobilt bredbånd. Det er ved at ske et paradigmeskift, hvor SMS-generationen har taget teten. Og det nye marked, der opstår er itforhandlere nødt til at gribe ud efter. Ellers vil teleoperatørerne hellere end gerne tage det hele.
Der er intet teleoperatørerne hellere vil end sælge løsninger på toppen deres abonnementer. Hvis ikke itkanalen kommer ud af hullerne, så bliver kundens næste Office-pakke leveret af en teleoperatør - Også selv om itforhandleren sikkert kunne levere en bedre løsning.
Men det kræver at itforhandlere tilegner sig viden om, hvordan man kan gøre sin foretning mobil. Som forhandleren Jan Grye Pedersen siger til CRN i dette nummer, så er der tale om mental udfording. Som han forventer først bliver taget op, når der sker et generationsskifte hos forhandlerene.
Men så svært behøver det altså ikke være.
Så tag dog telefonen!