TDC fortryder megaregning til 11-årig pige

Mange sager om chok-regninger på grund af dataforbrug.

Efter CRNs søster medie ComON i denne uge fortalte om en nordjysk præst, der fik telefonregninger på 20.000 kroner, har flere andre ComON-læsere meldt sig på banen med chokerende data-regninger. Udbredelsen af de smarte telefoner med mange andre funktioner end telefoni resulterer i flere tilfælde i gigantiske regninger som følge af tekniske problemer eller uvidenhed hos brugerne.

En læser beretter om et erhvervsabonnement, der fik en regning på 150.000 kroner for data. TDC nedskrev efterfølgende regningen til 70.000 kroner uden, at det ligger helt klart, hvad det var årsag til eksplosionen af data.

En anden ComON-læser, der er civilingeniør i softwareudvikling, fortæller, at et program på hans Android-telefon med abonnement hos Bibob begyndte at sende fire Mb med faste mellemrum. Efter en uge var der sendt 34 GB. Kundeservice valgte dog at annullere ekstraregningen på 10.000 kroner.

Brugte 7.000 kroner på fem dage

Lignende venlighed oplevede en anden ComON-læser og familiefar. Hans 11-årige datter oparbejdede en telefonregning for dataforbrug på cirka 4.000 kr på en måned. Det enorme forbrug er sandsynligvis akkumuleret ved, at datteren har set YouTube eller andre levende billeder på nettet til en takst i omegnen af 10 kroner per MB. Der var ikke tilkøbt noget dataabonnement. Da han fik oplyst, at  pigen i den næste opkrævning ville blive afkrævet 7.000 kr. for dataforbrug over blot fem dage klagede han til TDC.

”Jeg er utilfreds med, at TDC ikke har oplyst vedr. omkostninger for mobilt dataforbrug, ligesom jeg ikke mener, at TDC har vejledt tilstrækkelig om abonnementsvilkår, der økonomisk egner sig bedst til et stort dataforbrug med henblik på at modvirke et utilsigtet abnormt forbrug,” skrev han i en klage til TDC sidste år. TDC endte med at kreditere stort set hele beløbet per kulance, som det hedder, når firmaet af god vilje annullerer regninger.

TDCs kundeservice skrev i sin afgørelse, at kunden ellers burde være vidende om prisen på dataforbrug, da det står på kontrakten, som han få måneder forinden havde underskrevet.

Men den argumentation ville næppe være nok til at vinde en eventuel sag i Teleankenævnet. Har er flere afgørelse gået teleselskaber i mod, fordi de skal anstrenge sig yderligere, når der er tale om abonnementer, der skal bruges af børn. Det kunne man læse i en af de seneste afgørelser fra ankenævnet men også i en sag fra 2008, som familiefaderen også i sin klage gjorde TDCs kundeservice opmærksom på.
Han erkender, at han selv kunne have være mere påpasselig, da han købte telefonen til sin datter i slutningen af 2009.

”Jeg kunne sikkert godt have spurgt mere indtil det, men teleselskaberne har altså en udvidet forpligtigelse, når de sælger abonnementer til børn i forhold til at oplyse om datakontrol og saldoloft, hvilket man også kan læse i afgørelsen,” siger han til ComON.

Kunden blev i stedet for de 11.000 kroner kun opkrævet, hvad der svarer til prisen på TDCs Fri Surfing i de to måneder.

Vi får markant færre data-klager

I telebranchen mener man, at de enorme regninger er et aftagende problem.

”Vi mener grundlæggende, at folk selvfølgelig skal sætte sig ind i de produkter, som de køber. Men når det er sagt, så er der også tale om ny teknologi, og folk skal selvfølgelig ikke skræmmes fra vid og sans, så vi skal i fællesskab forsøge at undgå de enorme regninger,” siger Jakob Willer, der er direktør i Telekommunikationsindustrien.

”Det er noget teleselskaberne tager alvorligt. Derfor har de også alle sammen indført mekanismer, der skal opdage og standse et overdrevent dataforbrug så hurtigt som muligt. Der kan være smuttere, hvor man ikke fanger det i tide, men generelt må vi sige, at det virker. Det kan vi også se i vores tal. Antallet af dataklager til selskaberne og til Teleankenævnet er faldet markant, siden mekanismerne blev indført,” fortæller Jakob Willer.

De fleste teleselskaber indførte advarselsbeskeder til kunder med enormt dataforbrug sidste forår.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere