Det danske mobilmarked har reelt kun tre store aktører, efter Tele2 er blevet købt af Telenor. Det kan betyde, at konkurrencen kvæles og priserne for mobiltelefoni stiger.
TDC, Telia og Telenor sidder efter salget af Tele2 reelt på 93 procent af det danske mobilmarked. Udviklingen giver anledning til bekymring i Forbrugerrådet, der skal sikre, at de tre store aktører på området ikke deler mobilmarkedet op mellem sig.
Teleanalytiker John Strand siger til Jylland-Posten, at danskerne i nær fremtid reelt kun vil have tre teleselskaber at vælge imellem.
Thomas Hopp, telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, frygter, at de store koncerner kan kvæle innovationen ved at holde fast i den eksisterende teknologi med øje for de sikre indtægter. Han stiller også spørgsmålstegn ved, om de tre selskabers stordriftsfordele fremover vil komme forbrugerne til gode i form af lave mobilpriser.
Ifølge John Strand kræver det netop stordriftsfordele at få mobilpriserne længere ned, end de er i dag. Derfor får de små selskaber fremover lov at slås om de dårlige kunder, mens de store selskaber skummer fløden ved de mere attraktive kunder.
Telenor udtrykker dog, at man ikke har i sinde at skræmme de kunder væk, som Tele2 har hentet ved at satse på lavpris. Sonofon- og Cybercity-direktør Henrik Clausen siger i den sammenhæng, at Telenor har sikret sig brugen af Tele2-navnet i to år.