De danske onlinebutikker får en ny konkurrent i tyske Redcoon, der i går, onsdag åbnede en dansk udgave af sin webbutik. Den tyske forhandler blev stiftet for seks år siden og har i øjeblikket afdelinger i Tyskland, Østrig, Spanien, Portugal, Holland, Belgien, Polen, Italien og nu også Danmark. Selskabet oplyser selv, at virksomheden har 300 ansatte og at omsætningen i år bliver omkring 3,7 milliarder kroner.
I spidsen for den danske satsning er dansktalende Maria Filtenborg van Baast, der er ansat som landechef. Hun proklamerer fra starten, at det er de største onlineforhandlere, der hendes konkurrenter på det danske marked.
»Vi skal først og fremmest konkurrere med Pixmania og så nogle af de store danske hjemmesider som Proshop, Wupti og Getmore,« siger hun.
Fra et kontor i Holland styrer hun en lille håndfuld kundeservicemedarbejdere, der skal hjælpe de danske kunder til at købe hos Redcoon. Hun er ny til elektronikhandlen og har en baggrund fra hotelbranchen.
»Jeg kommer med servicedelen, og så har jeg rigtig mange dygtige kolleger, der kender til onlinehandel,« siger Maria Filtenborg van Baast.
Hendes plan er, at Redcoon skal være billig og være placeret som nummer et eller to på prisportaler som Edbpriser og Pricerunner, men samtidig give lige så god service som de andre hjemmesider med levering indenfor to hverdage.
Kamp om markedet
Hos Proshop tvivler direktør Poul Thyregod på, at Redcoon kan få succes, når de ikke har en dansk tilstedeværelse.
»Jeg skal byde dem velkommen, men det danske marked er en kampzone, så de skal kæmpe om hver promille af det danske marked,« siger Poul Thyregod.
Hans strategi er ikke at gå i priskrig og gå efter at være nummer et på prisen, men i stedet være på en delt første- eller en andenplads, så der er råd til at give service og hurtig levering.
»Danske kunder kan kigge på købsknappen en hel måned, og når de så har bestemt sig for at købe, vil de have den leveret i går. Vi vil gerne matche prisen, men hellere være i stand til at levere varen,« siger Poul Thyregod.