Distributøren Elma POS og Data har fået mod på at udvide forretningen til Norge og Sverige.
Virksomheden, der distribuerer bonprintere og stregkodescannere til detailbutikker, købte før præcis et år siden konkurrenten Adcom Data. Opkøbet sendte omsætningen over 50 millioner kroner i 2007 og et overskud på bundlinjen før skat, der nåede over en million. Det var det tredje opkøb, som POS-distributøren har foretaget på fem år, og fremgangen har fået direktøren Lars Bendixen til at se mod nye markeder. Et søsterselskab, der sælger test- og måleudstyr, har i forvejen 15 ansatte i resten af Skandinavien.
»Nu laver vi en kraftig satsning, og det er oplagt at se på Norge og Sverige, hvor vi i forvejen er repræsenteret med Elma Instruments,« siger Lars Bendixen.
Inden Elma POS & Data kan udvide distributionen til resten af Skandinavien, skal producenterne give grønt lys for, at distributøren åbner i de pågældende lande. Et træk, der er svært, fordi producenterne har langvarige relationer til deres distributører.
»Vi har i nogle år arbejdet med at få agenturerne med til de andre lande,« fortæller Elma-direktøren.
Lars Bendixen kalder sin virksomhed for den »eneste rigtig danske POS-distributør« med lokale lagre. Kunderne er softwarehuse, der sælger brancheløsninger til detailhandelen. Med en ekspansion ud over landets grænser, vil Elma kopiere deres danske forretningsmodel og lave en lokal setup i de andre lande.
Hvis Elma POS & Data udvider til resten af Skandinavien, vil det give en konfrontation med andre distributører.
»Vores produkter ligner Ingram Micros. Men de sælger volumen, mens vores kunder ikke bare har brug for boksen. I stedet giver vi knowhow og service,« siger Lars Bendixen fra Elma POS & Data.