Artikel top billede

Tysk Rekord-elbil gik op i flammer

Mystik om brand, hvor tysk elbil, der sidste år satte ny verdensrekord, brændte op. Ledelsen for det tyske bilfirma er gået under jorden.

Det tyske firma DBM Energy hævdede sidste år at man havde sat en ny verdensrekord for rækkevidden af en elektrisk bil. En ombygget Audi A2 klarede angiveligt turen fra München til Berlin – en strækning på 600 kilometer – uden at det var nødvendigt at lade batteriet op undervejs. Flere batteri-eksperter har dog sat spørgsmålstegn ved denne rekord. De mener ikke, at det anvendte batteri kan holde en bil kørende i så lang tid uden en opladning.

Men det er kun starten på en meget mystisk historie, som tyske ADAC Motorwelt nu har afsløret i sin blog. Natten mellem den 11. og 12. december sidste år rykkede brandfolk ud til en historisk lagerhal i Berlin Mariendorf, der stod i flammer. En stor del af hallen og dens inventar blev ødelagt.

Brandårsagen kendes endnu ikke – men det er sikkert, at DBM har lejet en del af hallen. ADAC er kommet i besiddelse af et billede, som angiveligt viser de forkullede rester af elbilen. Eller rettere, af elbilens batteripakke. For bilens karroseri er tilsyneladende helt smeltet. DBM bekræfter nu i en pressemeddelelse, at den såkaldte Lekker Mobil (opkaldt efter energiselskabet Lekker i Berlin) faktisk befandt sig i hallen og er brændt op.

Det er en sørgelig slutning for projektet, som ellers fik støtte fra den tyske regering. Selv økonomiminister Rainer Brüderle tog en tur i elbilen efter ankomsten i Berlin i oktober, hvor han betegnede turen som et teknologisk kvantespring.

Regeringen har sat som mål at der skal være mindst én million elbiler på de tyske veje inden 2020. Der er øremærket omkring fire milliarder kroner til forskning i nye grønne teknologier, og heraf har DBM Energy modtaget næsten to millioner kroner i støtte.

DBM Energy er startet af den 27-årige Mirko Hannemann, som forventer at hans nye lithium-jern-polymer-batteri kan hjælpe den tyske bilindustri med at indhente det forspring, som franske og japanske bilfirmaer har opnået inden for elbiler.

Batteriet bruges angiveligt allerede hos et tysk logistikfirma til gaffeltrucks, som nu kan køre i 28 timer mellem opladninger.

Efter branden samler interessen sig nu om netop batteriet. ADAC mener at lithium-jern-polymer-teknologien er brandfarlig. Men DBM skriver i sin pressemeddelelse, at det såkaldte Kolibri-batteri slet ikke befandt sig i bilen på det tidspunkt, hvor lagerhallen brød i brand. Der var kun monteret et ikke-brændbart hjælpebatteri, som kun var 10 pct. ladet op, hævdes det.

De tekniske undersøgelse af hallen er endnu ikke afsluttet, og politiet vil ikke udtale sig om, hvorvidt bilen eller dens batteri kan være årsag til branden.

Men der er også en anden, endnu mere dyster forklaring. Det tyske ADAC (der svarer til danske FDM) har længe ønsket at undersøge Lekker Mobilen for at klarlægge, hvorvidt påstanden om de 600 kilometers kørsel faktisk holder vand. Det har DBM afvist, og en uafhængig sagkyndig meldte fra i sidste øjeblik.

I den sidste måneds tid er firmaets ledelse næsten gået under jorden. Det meste af indholdet på hjemmesiden er væk, og branden nævnes ikke med et eneste ord. Nu er elbilen brændt op og dermed er det umuligt at verificere påstanden om, at bilen er kørt 600 kilometer uden en opladning.

Det antydes mellem linierne i ADACs lange redegørelse om sagen, at brandstiftelse kan være en mulighed, men der er ingen beviser som peger i den retning.

Hvad enten der er tale om en påsat brand, en fejl i batteriet eller noget helt andet, så ser det ud til at branden har ramt DBM hårdt. Firmaet lover dog at man vil bygge en ny forsøgsbil og fortsætte sine testkørsler.

I Danmark har der været mindst fem brande i elbiler sidste år. Den mest omtalte er branden på DFDS-færgen Pearl of Scandinavia i november, hvor årsagen menes at være en elbil der blev sat til opladning med et uautoriseret kabel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere