Det tyske firma DBM Energy hævdede sidste år at man havde sat en ny verdensrekord for rækkevidden af en elektrisk bil. En ombygget Audi A2 klarede angiveligt turen fra München til Berlin – en strækning på 600 kilometer – uden at det var nødvendigt at lade batteriet op undervejs. Flere batteri-eksperter har dog sat spørgsmålstegn ved denne rekord. De mener ikke, at det anvendte batteri kan holde en bil kørende i så lang tid uden en opladning.
Men det er kun starten på en meget mystisk historie, som tyske ADAC Motorwelt nu har afsløret i sin blog. Natten mellem den 11. og 12. december sidste år rykkede brandfolk ud til en historisk lagerhal i Berlin Mariendorf, der stod i flammer. En stor del af hallen og dens inventar blev ødelagt.
Brandårsagen kendes endnu ikke – men det er sikkert, at DBM har lejet en del af hallen. ADAC er kommet i besiddelse af et billede, som angiveligt viser de forkullede rester af elbilen. Eller rettere, af elbilens batteripakke. For bilens karroseri er tilsyneladende helt smeltet. DBM bekræfter nu i en pressemeddelelse, at den såkaldte Lekker Mobil (opkaldt efter energiselskabet Lekker i Berlin) faktisk befandt sig i hallen og er brændt op.
Det er en sørgelig slutning for projektet, som ellers fik støtte fra den tyske regering. Selv økonomiminister Rainer Brüderle tog en tur i elbilen efter ankomsten i Berlin i oktober, hvor han betegnede turen som et teknologisk kvantespring.
Regeringen har sat som mål at der skal være mindst én million elbiler på de tyske veje inden 2020. Der er øremærket omkring fire milliarder kroner til forskning i nye grønne teknologier, og heraf har DBM Energy modtaget næsten to millioner kroner i støtte.
DBM Energy er startet af den 27-årige Mirko Hannemann, som forventer at hans nye lithium-jern-polymer-batteri kan hjælpe den tyske bilindustri med at indhente det forspring, som franske og japanske bilfirmaer har opnået inden for elbiler.
Batteriet bruges angiveligt allerede hos et tysk logistikfirma til gaffeltrucks, som nu kan køre i 28 timer mellem opladninger.
Efter branden samler interessen sig nu om netop batteriet. ADAC mener at lithium-jern-polymer-teknologien er brandfarlig. Men DBM skriver i sin pressemeddelelse, at det såkaldte Kolibri-batteri slet ikke befandt sig i bilen på det tidspunkt, hvor lagerhallen brød i brand. Der var kun monteret et ikke-brændbart hjælpebatteri, som kun var 10 pct. ladet op, hævdes det.
De tekniske undersøgelse af hallen er endnu ikke afsluttet, og politiet vil ikke udtale sig om, hvorvidt bilen eller dens batteri kan være årsag til branden.
Men der er også en anden, endnu mere dyster forklaring. Det tyske ADAC (der svarer til danske FDM) har længe ønsket at undersøge Lekker Mobilen for at klarlægge, hvorvidt påstanden om de 600 kilometers kørsel faktisk holder vand. Det har DBM afvist, og en uafhængig sagkyndig meldte fra i sidste øjeblik.
I den sidste måneds tid er firmaets ledelse næsten gået under jorden. Det meste af indholdet på hjemmesiden er væk, og branden nævnes ikke med et eneste ord. Nu er elbilen brændt op og dermed er det umuligt at verificere påstanden om, at bilen er kørt 600 kilometer uden en opladning.
Det antydes mellem linierne i ADACs lange redegørelse om sagen, at brandstiftelse kan være en mulighed, men der er ingen beviser som peger i den retning.
Hvad enten der er tale om en påsat brand, en fejl i batteriet eller noget helt andet, så ser det ud til at branden har ramt DBM hårdt. Firmaet lover dog at man vil bygge en ny forsøgsbil og fortsætte sine testkørsler.
I Danmark har der været mindst fem brande i elbiler sidste år. Den mest omtalte er branden på DFDS-færgen Pearl of Scandinavia i november, hvor årsagen menes at være en elbil der blev sat til opladning med et uautoriseret kabel.