SMB-kunderne er i dag langt mere åbne over for at lægge for eksempel backup, e-mail eller økonomisystemet ud af huset. Der er sket en mentalitetsændring, fortæller branchefolk til CRN.
»Der er ved at ske noget. Teknisk er udviklingen nået til et stadium, hvor meget kan klares remote på en driftsikker måde. Det er en væsentlig grund til, at de små og mellemstore virksomheder nu ser anderledes på dette alternativ,« siger Mette Ahorlu, senoioranalytiker hos IDC med speciale i blandt it-servicemarkedet.
Kenn Boe Hansen, direktør for forhandlersammenslutningen Link2-it ser perspektiver i forretningsmodellen.
»En stor del af SMB-virksomhederne betaler for meget for deres it, fordi de er for dårlige til at drive det. De er godt klar over, at de burde lægge deres it ud af huset, og så i stedet koncentrere sig om det, de er gode til. Nogle kunder ved selvfølgelig ikke bedre, fordi der ikke er nogen, som fortæller dem, hvilke muligheder der er. Mange andre efterspørger den type løsninger, men så er det forhandlerne, som holder igen, fordi de ikke har varen,« forklarer han.
»Men det er på vej. Vi vil komme til at se meget af det her de kommende år, og forhandlersammenslutninger er bedre stillet i den konkurrence, end forhandlere der står alene, slår Kenn Boe Hansen fast.
Læs om de første outsourcing-koncepter rettet mod SMB-markedet i den nye udgave af det trykte CRN, som udkommer i morgen.