TDC og CSC har indgået en af de hidtil største outsourcing-aftaler herhjemme.
Aftalen har en værdi på mere end en halv milliard kroner og betyder, at CSC i de næste fem år skal drive og vedligeholde en stor del af TDC's IT-systemer.
Det drejer sig om drift og vedligehold af de systemer, der kører kunde- og ordrebehandling samt fakturering for TDC.
Sejrsstemning
Hos CSC hersker der i øjeblikket sejrsstemning i direktions-gangen.
Ordren kan nemlig meget vel blive et gennembrud for selskabet, der længe har kæmpet for at blive en seriøs konkurrent til outsourcing-kæmper som for eksempel IBM herhjemme.
- Vi er utroligt glade. Med denne aftale sender vi jo et signal om, at vi er stærke indenfor outsourcing af både drift og vedligehold af applikationer. Vi ser det som et stort gennembrud, siger CSC's administrerende direktør, Ingelise Bogason, til Computerworld Online.
TDC oplyser, at selskabet kan spare store summer ved at outsource de pågældende systemer. Desuden passer det godt i selskabets kram, at outsourcingen vil efterlade plads til udvikling.
- Aftalen betyder, at TDC kan fokusere mere på udvikling og drift af vitale IT-systemer, siger IT-direktør i TDC Services, Erling Madsen.
Overtager medarbejdere
Den nye outsourcing-aftale vil betyde, at afsender-adressen på 183 medarbejderes lønseddel bliver ændret fra TDC til CSC per 1. april, hvor outsourcing-ordren formelt træder i kraft.
Når det sker, vil CSC nemlig overtage de 183 TDC-medarbejdere, der har drevet og vedligeholdt de pågældende systemer for TDC.
Også store selskaber som Lundbeck og NKT Cables har i løbet af det seneste år overladt driften af IT-systemer til CSC, der ellers i flere år har stået i skyggen af IBM, når det gælder outsourcing.
Det har for alvor givet selskabet blod på tanden.
- Vi satser helt klart på et langsigtet samarbejde med TDC, og vi håber, at aftalen med tiden kan udvides til også at omfatte andre opgaver for TDC, siger Ingelise Bogason.
CSC har herhjemme i omegnen af 1800 ansatte og er især stærk indenfor den offentlige sektor.