IDC har opgjort det danske outsourcingmarked til at være over ti milliarder kroner i 2004 og forventer en årlig vækst på gennemsnitligt elleve procent om året frem til 2009.
Ifølge en ny undersøgelse fra IDC er de vigtigste årsager til at outsource i dag, at virksomhederne ønsker at fokusere på kerneaktiviteterne - samt muligheden for at få et mere stabilt og sikkert it-miljø. Økonomiske besparelser som et primært argument er røget ned på tredjepladsen.
Samtidig er virksomhederne begyndt at se anderledes på outsourcing. Hvor det før var et spørgsmål om enten-eller, er det i dag en langt mere nuanceret overvejelse, der også involverer insourcing. IDC's undersøgelse viser, at et typisk eksempel er first-line helpdesk, hvor virksomhederne ikke har fundet fordelene ved at have en ekstern leverandør. Men netop den måde at se på outsourcing har betydet, at der nu er omkring ti procent af virksomhederne, der bevæger sig fra ingen outsourcing overhovedet til at outsource i dele af it.