Den tyske elektronik- og computerleverandør Medion har på rekordtid sat sig på det danske privatmarked.
Strategien med at sælge computere gennem fødevarekæden Aldi har plantet den tyske leverandør i bevidstheden hos de danske kunder.
Så meget, at de mere traditionelle salgskanaler nu er begyndt at lukke Medion ind i varmen.
Efter kun at have været på hylden i fødevarebutikker, er Medion-produkter kommet ind hos de store distributører såsom Tech Data, der har et hav af kunder blandt de traditionelle pc-forhandlere.
Mange meninger om Aldi-salg
IT-branchen var i starten skeptisk overfor Medions strategi. Der var lige så mange meninger om tilbuddet i Aldi, som der var kunder i køen hos discount-butikken.
Analytiker Anders Elbak fra IDC vurderede i 2001, at danskerne ikke ville affinde sig med at købe en pc i et discount-supermarked, men efterhånden har han revideret sin opfattelse.
- Pc'en er blevet mere en dagligvare, og det har de traditionelle forhandlere fået øjnene op for. Derfor er de nu interesserede i at få Medions produkter ind på hylderne, men de har sovet i timen, lød hans vurdering i 2002.
Bredt udvalg
I dag sælger Medion et bredt udvalg af elektronik. Lige fra digitalkameraer over tv-apparater til bærbare computere og telefoner.
Kunderne, der får lov at købe direkte ind uden om distributørerne, er de store radio- og tv-kæder såsom F-Group, der blandt andet har Fredgaard og Fona i gruppen.
På koncernplan nåede Medion i de første tre kvartaler af 2002 op på 9,6 milliarder kroner i omsætning, hvilket resulterede i et overskud på 533 millioner kroner.
Mål opfyldt for længst
I Danmark har salgsdirektøren for multimediedelen hos Medion, Kim Jensen, ikke så mange konkrete tal at fylde på, når snakken falder på markedsandele.
Men han indrømmer gerne, at tidligere håb om, at Medion ville blande sig i top tre over leverandører til det danske privatmarked, for længst er opfyldt.
I gennem tyve år har den tyske koncern Medion slået sig op på salg af elektronik gennem fødevarebutikker og specielt Aldi.
I fjerde kvartal af 2002 blev det til 472.488 pc'er til tyskerne. Heraf blev omkring 400.000 solgt gennem Aldi.
Aldi-køen udeblev
I Danmark har både Aldi og Medion været yderst sparsomme med oplysninger om salget.
Optimistiske bud lyder på, at Aldi har solgt omkring 7.000 pc'er ved hvert slagtilbud, men da Aldi i december lancerede det seneste køtilbud på 2,66 GHz-maskiner til under 10.000 kroner, udeblev køen.
Det fik Aldi til indrykke ekstra annoncer for at få tømt butikkerne, hvilket tidligere ikke var nødvendigt.
Medion er snart klar med endnu et slagtilbud i Aldi, men hvor mange computere, det drejer sig om denne gang, er ikke muligt at lokke ud af den tyske leverandør.