Det er ikke længere nok at være fagligt kompetent. Nu handler det også om de personlige egenskaber, evnen til stresshåndtering og vigtigst af alt, at have omstillingsevne. For branchen udvikler sig hurtigere end nogensinde, og derfor er efterspørgslen på efteruddannelse stadig stigende.
En af de virksomheder, der specialiserer sig i efteruddannelse for it-branchen er danske Koedcon.
»Der er stadig stor efterspørgsel efter kvalificeret personale med en god uddannelse, og dokumentation for succes i branchen«, siger Jytte Koed direktør for Koedcon.
Ifølge Jytte Koed er en forståelse for marketing blevet vigtigere og vigtigere. Det nytter ikke at man kan designe en hjemmeside, hvis man ikke ved hvordan kunderne vil reagere på den.
Det er ikke længere nok at være dygtig til at programmere, designe eller sælge.
IT-medarbejdere skal i stigende grad have en holistisk indgangsvinkel til deres arbejde, og have en forståelse for alle dele af virksomheden lokalt og internationalt.
»I dag skal man have en god forståelse for økonomi, logistik, fragt og ikke mindst sine kunders behov. Der er sket en modningsproces, og branchen er blevet langt mere professionel.
Nu handler det i høj grad om formidle værdier og ikke kun de fagtekniske«, siger Jytte Koed.
Hun mener også, at sælgere i højere grad skal være selvdrevne og selvstændige, og it-konsulenter og sælgere skal påtage sig større ansvar end tidligere.
Men kravene til konsulenter og sælgere stopper ikke ved de professionelle kvalifikationer.
Virksomhederne kigger i stigende grad på de personlige egenskaber og den sociale intelligens blandt ansøgerne.
»Den sociale intelligens er langt vigtigere end tidligere. Vi kommunikerer mere og på andre måder, og i bund og grund handler det om, at mennesker handler med mennesker«, siger Jytte Koed.
For Jytte Koed er nøgleordet netop kommunikation.
»Vi kommunikerer på en helt anden måde end tidligere, og det er vigtigt, at en konsulent forstår ikke bare kommunikation mellem virksomheder og medier men også i mellem mennesker«.
Ifølge Jytte Koed er der en stigende interesse i branchen for kurser og efteruddannelse, og hun mærker en øget efterspørgslen efter de længerevarende forløb.
»Jeg tror, mange har indset, at 3-5 dages kurser er langt fra nok til at forankre viden. Det er meget svært at ændre sig markant efter så kort et forløb, og der er stigende efterspørgslen på løbende opkvalificering af sælgere og konsulenter«, siger hun.
Stresshåndtering har også stigende betydning. I en branche, der bliver mere og mere hektisk og omskiftende, er evnen til at arbejde fokuseret og struktureret, blevet helt afgørende for den personlige performance.
»Den måde man fik succes på for otte år siden, er ikke den samme som i dag, derfor er det afgørende at holde sig ajour, ikke bare fagligt, men også i forhold til den personlige udvikling«, siger Jytte Koed.
»Det handler også om at tage et ansvar ikke bare for dit arbejde men også din egen udvikling. Det gælder om at arbejde målrettet mod dine personlige og professionelle mål. Man kan ikke fastholde succes gennem stilstand.
Hvis man vil klare sig i it-branchen kræver det en konstant udvikling af din personlighed, såvel som dine kvalifikationer«, siger Jytte Koed.