FOIF: Forhandlerbetalt it-klagenævn er unødvendigt

Forbrugerstyrelsen har på vegne af forbrugerministeriet længe forhandlet med en række brancheorganisationer om oprettelsen af et privat it-klagenævn, skriver Politiken. FOIF er ikke blevet indkaldt til forhandling, og ser intet behov for det nye klagenævn.

Forbrugerstyrelsen barsler med et privat klagenævn for it-sager, der for øjeblikket har en behandlingstid på mere end ét år. Foreningen for Online It Forhandlere (FOIF) mener ikke at behandlingstiden nedbringes med et nyt klageorgan.

Peter Sunesen, der er repræsentant i forbrugerklagenævnet for FOIF kender ikke til det nye private klagenævn.
»Vi er ikke blevet indbudt til forhandlinger om et privat klagenævn. Vi synes klagerne skal håndteres i det eksisterende system, men det skal effektiviseres. Det er klart at en behandlingstid på flere år er helt uacceptabelt. Både for kunder og forhandlere. Hvis en forhandler får et grafikkort tilbage efter tre år er det jo usælgeligt, og i de tre år må kunden klare sig helt uden. Vi så gerne en behandlingstid på maks fem måneder, og da helst tre eller fire,« siger Peter Sunesen.

Regningen for det nye klagenævn skal også placeres. Men hvem skal betale? Det er spørgsmålet der først og fremmest deler de involverede parter.
»Det bliver ikke os, det kan jeg godt fortælle dig. Vores medlemmer kan ikke være med til indirekte, at skulle betale for klager over it der bliver købt i for eksempel Bilka der er store på det område efterhånden. Og hvor går grænsen for hvad et nyt klagenævn skulle behandle? Der er jo it i alt muligt efterhånden. En hardwareforhandler skal jo ikke betale for klager over for eksempel tøj. Det kan ikke være rimeligt,« siger Peter Sunesen.

Det private klagenævn skulle være aktivt fra 1. Januar 2006, men endnu er ingen aftale indgået, og kontorchef i Forbrugerstyrelsen, Charlotte Lemche Jensen sagde lørdag til Politiken:
»Jeg tror ikke nævnet er på plads ved årets udgang. Vi skal nok et stykke ind i 2006 før rammerne ligger klar, derefter kommer det an på hvor hurtigt branchen kan åbne et sekretariat og så videre.«




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere