»DCS – Din nye foretrukne IT leverandør? Køb direkte fra distributøren, uden fordyrende mellemled!« Sådan lyder indledningen på en reklamemail, som brokeren og distributøren DCS fra Århus for to-tre uger siden sendte direkte ud til et par tusind af de største danske virksomheder.
Det vækker stor harme hos JDM fra Odense. Forhandleren blev for nylig kontaktet af en af sine store kunder, der var blevet kontaktet af DCS. Distributøren havde tilbudt slutkunden priser under normale distributørpriser, og derfor havde slutkunden svært ved at se værdien i et fortsat samarbejde med forhandleren.
»Det er latterligt og dybt hyklerisk. Jeg forstår ikke, hvordan man kan være distributør og handle med slutkunder samtidig. DCS har selv tidligere klaget over Logitech og priser, og nu bidrager de selv til at ødelægge prisstrukturen. Desuden er det unødvendigt at sælge så billigt. Min slutkunde kan købe varerne billigere hos DCS, end jeg kan købe dem hos Actebis,« lyder det fra Jan Kristensen fra salg og indkøb i JDM.
Direktør Jørgen Pedersen fra DCS mener, at kritikken er en storm i et glas vand og afviser, at DCS er begyndt at konkurrere med sine egne kunder.
»Vi har sendt en føler ud til de største virksomheder for at se, om der kunne være noget forretning i det. Det konflikter ikke med vores forhandlere, for de sælger ikke til de store kunder. Vi kan ikke udelukke, at en promille af vores kunder bliver ramt af det, men sådan er det jo bare,« siger Jørgen Pedersen og fortsætter:
»Vi har aldrig sagt, at vi har en ren kanalstrategi. Vores kerneområde er stadig forhandlere, men dermed har vi ikke sagt, at vi ikke vil gøre andre ting for at se, om vi kan vinde markedsområder. Man ved aldrig, hvad fremtiden bringer og hvilken vej, markedet går« udtaler DCS-direktøren og tilføjer:
»Vi opfører os ikke anderledes end alle andre i markedet.«
Selv om Jørgen Pedersen altså afviser, at tiltaget får de store konsekvenser for forhandlerkunderne, overvejer JDM som følge af DCS kundekapring at stoppe den fremtidige handel hos distributøren, som de har benyttet sig af en gang imellem.
»Jeg kan ikke se, hvad vi får ud af at være kunde hos DCS, hvis de tilbyder det samme til vores slutkunder. Desuden gider jeg ikke handle med nogen, der sælger direkte til mine slutkunder,« udtaler Jan Kristensen.