Artikel top billede

DCS sælger direkte til slutkunder

Distributøren DCS går direkte efter at kapre store slutkunder uden om forhandlerleddet. Dybt hyklerisk, lyder det fra forhandler. DCS-direktør Jørgen Pedersen afviser kritikken.

»DCS – Din nye foretrukne IT leverandør? Køb direkte fra distributøren, uden fordyrende mellemled!« Sådan lyder indledningen på en reklamemail, som brokeren og distributøren DCS fra Århus for to-tre uger siden sendte direkte ud til et par tusind af de største danske virksomheder.

Det vækker stor harme hos JDM fra Odense. Forhandleren blev for nylig kontaktet af en af sine store kunder, der var blevet kontaktet af DCS. Distributøren havde tilbudt slutkunden priser under normale distributørpriser, og derfor havde slutkunden svært ved at se værdien i et fortsat samarbejde med forhandleren.

»Det er latterligt og dybt hyklerisk. Jeg forstår ikke, hvordan man kan være distributør og handle med slutkunder samtidig. DCS har selv tidligere klaget over Logitech og priser, og nu bidrager de selv til at ødelægge prisstrukturen. Desuden er det unødvendigt at sælge så billigt. Min slutkunde kan købe varerne billigere hos DCS, end jeg kan købe dem hos Actebis,« lyder det fra Jan Kristensen fra salg og indkøb i JDM.

Direktør Jørgen Pedersen fra DCS mener, at kritikken er en storm i et glas vand og afviser, at DCS er begyndt at konkurrere med sine egne kunder.

»Vi har sendt en føler ud til de største virksomheder for at se, om der kunne være noget forretning i det. Det konflikter ikke med vores forhandlere, for de sælger ikke til de store kunder. Vi kan ikke udelukke, at en promille af vores kunder bliver ramt af det, men sådan er det jo bare,« siger Jørgen Pedersen og fortsætter:

»Vi har aldrig sagt, at vi har en ren kanalstrategi. Vores kerneområde er stadig forhandlere, men dermed har vi ikke sagt, at vi ikke vil gøre andre ting for at se, om vi kan vinde markedsområder. Man ved aldrig, hvad fremtiden bringer og hvilken vej, markedet går« udtaler DCS-direktøren og tilføjer:

»Vi opfører os ikke anderledes end alle andre i markedet.«

Selv om Jørgen Pedersen altså afviser, at tiltaget får de store konsekvenser for forhandlerkunderne, overvejer JDM som følge af DCS kundekapring at stoppe den fremtidige handel hos distributøren, som de har benyttet sig af en gang imellem.

»Jeg kan ikke se, hvad vi får ud af at være kunde hos DCS, hvis de tilbyder det samme til vores slutkunder. Desuden gider jeg ikke handle med nogen, der sælger direkte til mine slutkunder,« udtaler Jan Kristensen.
 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere