De tre danske Lotus-huse IT-COMPANION, Convergens og i-Seven indgår nu et samarbejde, og tager dermed kampen om mod Microsofts voksende markedsandel. De tre it-huse retter samtidigt skytset mod deres vigtigste partner IBM.
»Vi vil gerne sprede budskabet om hvor fantastisk IBM teknologi er, men IBM er alt for tilbageholdene i deres markedsføring«, siger i-Sevens administrerende direktør Henrik Hansen.
Hos Convergens er den administrerende direktør Bo Svensson enig, men mener at problemet bunder i at IBM kun prædiker for sin egen menighed.
»I virkeligheden er kernen i problemet, at den strategi IBM har lagt for det danske marked henvender sig til de samme faste kunder. Der er utroligt meget Tordenskjolds soldater over de arrangementer, de holder. Når man kun inviterer dem man kender, kommer der jo heller ikke andre«, siger Bo Svensson.
Begge direktører vil dog hellere betragte kritikken som et opråb end et frontalangreb. Bo Svensson betegner den som et kærligt puf i den rigtige retning.
»Det her er jo i virkeligheden et forsøg på at støtte op om virksomheden. IBMs markedsføring i Danmark er desværre alt for bred. Lotus er et fantastisk software med over 125 millioner bruger på verdensplan, og den historie mangler at blive fortalt«, siger Henrik Hansen, der samtidigt afviser at Lotus er på vej ud af markedet.
»Det er slet ikke på vej til at forsvinde, men hvis man ikke hører om Lotus, så kan man sagtens få det indtryk. Det er derfor vi vil ud og skabe noget virak nu«, siger Henrik Hansen.