Dårlig kritik for fejl og ustabil drift har resulteret i en relancering af virksomhedsportalen Virk.dk. Sitets nye design og udvidede muligheder skulle gerne munde ud i en forbedret oplevelse for brugerne, lyder det i en pressemeddelelse fra Center for Virk.dk, der har ansvaret for portalen.
Alligevel tager man forbehold for, at det nye Virk.dk skal bruge en indkøringsperiode.
»Som med andre store it-projekter er vi bevidste om, at der måske vil være problemer med version 2 i starten. Men vi vil arbejde målrettet sammen med vores leverandører på hurtigt at få rettet de fejl, der måtte opstå,« siger kontorchef Carsten Loesch.
Processen med at udvikle det nye Virk.dk har taget næsten et år.
»Det har været en intensiv proces, men vi har nu bygget fundamentet for de kommende års udvikling af portalen, der blandt andet vil give brugerne mulighed for mere direkte kommunikation med de offentlige myndigheder,« lyder det fra Carsten Loesch.
Blandt de nye løsninger på Virk.dk er muligheden for at lave elektroniske fakturaer, som det offentlige kræver af sine leverandører. Et tiltag, der primært er rettet imod små og mellemstore virksomheder, som tidligere måtte benytte sig af de såkaldte 'læs ind-bureauer'. Via Virk.dk kan virksomhederne selv sende e-fakturaen til den pågældende myndighed.
Ifølge Virk.dk's egne logs havde portalen cirka 290.000 brugere og mere end 75.000 indberetningstransaktioner i januar 2008.