Tålmodighed og ydmyghed syntes at være nøgleord for Mamut. Den norske ERP-koncern Mamut har måtte sluge store tab på deres indtog på det danske marked, men den administrerende direktør Eilert Hanoa er fortrøstningsfuld.
»Vi har en stærk position på hjemmemarkedet i Norge, og vores indtjening kan sagtens bære de nødvendige investeringer i Danmark. Det danske marked er svært at trænge ind på, og vi er da ekstremt ydmyge over for udfordringen«, siger Eilert Hanoa.
Mamuts danske afdeling havde i 2005 et underskud på 16 millioner kroner. De engelske og hollandske markeder stod for yderligere et underskud på 14 millioner kroner.
Takket være indtjening fra Norge gav 2005 et smalt overskud for Mamut, men for den administrerende direktør er målsætningen heller ikke, at tjene penge med det samme.
Efter princippet man må bruge penge for at tjene penge, har Mamut valgt en langsigtet strategi.
»Vi har før oplevet at det tager seks kvartaler at nå break-even. Men vi er tålmodige, og det gør ikke så meget om de kontakter vi oparbejder i dag giver et salg i morgen, i næste kvartal eller om et år«, siger Eilert Hanoa, der forventer at den danske afdeling giver overskud inden for to år.
Læs mere om Mamuts indtog på det danske marked i det trykte blad.