Mens HP og Lenovo kun kan udvise små vækstrater og Dell tabte hele 19 procent af deres markedsandel, kan Acer og Asus fremvise de bedste resultater i jagten på markedsandele. Det viser tal fra analysevirksomheden IDC, som netop har fremlagt de foreløbige tal for det danske salg af stationære og bærbare computere i første kvartal af i år.
Hos Acer udgør de små minibærbare omkring ti procent af det samlede salg. Acers channel manager Jacob Nissen regner med, den andel vil stige, blandt andet fordi Acer nu satser på at sælge mere gennem teleselskaberne.
»Salget kommer til at eksploderede med mange flere tusinde enheder,« siger han.
De minibærbare æder angiveligt ikke bare salg fra de større og dyrere notebooks, lyder det. De to produkter er vidt forskellige, og en kunde kan sagtens have brug for begge typer af bærbare, siger han.
På et år er Acers samlede danske markedsandel for salg af computere steget fra 18 til 21 procent. Det svarer til 7.000 ekstra solgte computere i årets første tre måneder. Acer-manageren fortæller, at han ikke tjener meget på hver enkelt solgt enhed, men at han ser netbooks som en måde at lade kunderne blive trygge ved Acer.
»Vi ser det som branding, for hvis en netbook fungerer, så er der en tilbøjelighed til at kunderne vælger en Acer, når de skal have en notebook,« siger Jacob Nissen.
Samme tendens ses hos den helt store vinder i jagten på kunder, Asus, der på et år har øges sin markedsandel fra 0,1 til fem procent. Her har nordisk marketingchef Mikael Koark taget markedet med storm, og den udvikling vil han bruge til at sælge endnu flere af Asus dyrere maskiner.
»Vi anbefaler forhandlerne at have så bredt et sortiment, at de ikke bare tilbyder deres kunder vores value lnie, men også de dyrere maskiner, som vores gamingserie, der giver flere penge,« siger Mikael Koark.
Producent | Andel | Ændring |
HP | 32 % | 7 % |
Acer | 21 % | 12 % |
Lenovo | 14 % | 4 % |
Dell | 10 % | -18 % |
Asus | 5 % | 761 % |