Analysevirksomheden Norsta har gennemført en undersøgelse i december 2005 med 100 norske og danske it-ansvarlige i virksomheder med mere end 100 ansatte. Undersøgelsen konkluderer, at virksomhedernes it-afdeling bruger forholdsvis meget tid på at løse ad hoc problemer.
IT-cheferne blev spurgt om hvad de brugte arbejdstiden til, og i hvilken grad afdelingens tjenster klart defineret.
Undersøgelsen viser, at næsten hver anden it-stilling bliver brugt på at løse ad hoc problemer. Samtidigt hævder halvdelen af de spurgte at have ansvar for it-opgaverne.
Tre ud af fire mener, at de har klart defineret, hvilke produkter og tjenester de skal levere. Men alligevel bliver en meget stor del af deres tid brugt på opgaver, der ligger uden for deres arbejdsområde.
42 procent af de ansatte brugte mellem en og to arbejdsdage om ugen udelukkende på ad hoc løsninger af brugerproblemer. 16 procent af de adspurgte brugte mere end to dage.