Et halvt hundrede forhandlere og andre interesserede har summet omkring Apple, efter at producenten i sidste måned inviterede til et roadshow med præsentation af Apples nye forhandlerprogram.
Nu har Apple sammen med distributøren Rosenmeier Electronics lukket godt 15 forhandlere indenfor til en prøveperiode. I de næste seks måneder kan de købe Apple-varer med rabat hos distributøren. Tidligere kunne kun forhandlere, der allerede havde solgt Apple-produkter få rabat, men nu kan de udvalgte forhandlere købe til særpris i prøveperioden.
»Tidligere har forhandlerne sagt nej til kunderne, fordi de ikke har kunnet tjene så meget på Apples produkter, men i prøveperioden kan forhandlerne selv afprøve deres muligheder,« forklarer produktchef hos Rosenmeier, Kristian Eriksen.
Han oplyser, at de cirka 15 nye forhandlere er jævnt fordelt over hele landet og både er e-handlere og retail- og SMB-forhandlere.
En af de nye forhandlere er nystartede Computeam i Odense med fem ansatte. Lidt over halvdelen af salget går til erhvervskunder. Her vil direktør og eneejer Christian Nick Mortensen forsøge sig som konkurrent til den lokale Humac og Fona. Han blev godkendt som Appleforhandler lige før påske og de sidste tre dage har han solgt tre bærbare Applecomputere, siger han.
»Vi har mange erhvervskunder, der oplever, at de ikke kan få hjælp til deres Apple ude i byen,« siger han.
I første omgang vil han kun få tre procents rabat i forhold til den vejledende udsalgspris, Men hvis han om seks måneder består Apples krav, kan han få op til 12 procents rabat, forklarer han.
»Det er lige så nemt som at sælge mælk i supermarkedet, hvor kunderne selv tager varen og går hen for at betale. Brandet er rigtigt godt,« siger han.
For at leve op til Apples krav skal han sælge for 125.000 kroner hver måned, og det syntes Computeam-direktøren er højt sat.
»Vi er blevet taget lidt med storm i starten, men der vil også komme stille dage,« siger Christian Nick Mortensen.
På trods af de lave avancer i prøveperioden har han alligevel valgt at lade et par ansatte bruge tid på at sætte sig ind i de nye produkter. Det sker med onlinetræning og ved at rode med de Applemaskiner, som forhandleren har købt til eget brug.
»Det eneste der kan ske ved det, er at vi kommer til at tjene flere penge,« siger han.
Læs om Apples forhold til kanalen i det trykte nummer af CRN, der udkom i onsdags.