Michael Kjær smiler tilfreds. FONA har fundet formen. Efter problemer ovenpå sammenlægningen med Fredgaard-kæden i 2001 og underskud i 2002 og 2003 er butiksnettet skåret ned fra 105 til 65 butikker.
»I dag omsætter vi for flere penge, end vi gjorde med 105 butikker, og målt i antal af handler er tallet meget større.« siger Michael Kjær, administrerende direktør i F Group, som er holdingselskab for de 65 FONA butikker.
For 10 år siden var FONA en traditionel radio-tv kæde. Nu er det en elektronik-kæde med homeoffice, radio og tv og så gruppen af musik, spil og dvd-film.
»It-området er konstant en udfordring. I starten var det en omvæltning med nye produkter, ny leverandør- og producentkreds og ny avancestruktur. I indtjeningsmæssigt er it, som vi også kalder homeofficeprodukterne, et lavmargimalt og prispresset område, hvor salget kræver volumen for at være interessant. Alene at sælge en computer er ikke lønsomt - isoleret set - der skal også sælges tilbehør. Vi piber ikke, og vi vil bestemt ikke undvære hardwaren, vi er ikke en helhed uden den.« siger Michael Kjær.
Han tilføjer, at it stiller særlige krav til FONAs indkøbere:
»Mobiltelefoner og pc'er får ustandselig nye specifikationer. Vi skal hele tiden have de nyeste produkter, og de skal sælges, mens de er nye. Tidligere skiftede vi radio og tv-modeller et par gange om året. Nu skifter vi hele tiden, lyder det fra Fona-bossen.«
Denne artikel er uddrag fra en artikel i det trykte CRN, der udkommer i dag.