Det lyder næsten som en drøm. Man kører bilen ind i garagen om aftenen – og næste morgen er den klar til en ny dag med fyldt tank. Nu bliver det til virkelighed. Honda har netop installeret prototypen på en soldrevet tankstation til brintbiler foran sit forskningscenter i Los Angeles.
Honda-chef Takanobu Ito har store forventninger til brændselscelle-biler, der kører på brint. Det klassiske problem – som også gælder for elbiler – er jo at der mangler tank- eller ladestationer.
Derfor har Honda udviklet en lille brint-tankstation, som bilejeren kan installere i sin egen garage.
Så kan man selvfølgelig spørge, hvor denne brint skal komme fra. Og svaret er meget enkelt – anlægget fremstiller selv brint gennem elektrolyse af vand. Energien til denne proces kommer indirekte fra solpaneler. Så det kan næsten ikke blive meget grønnere.
Honda har tidligere fremvist en lignende prototype, men det nye anlæg skulle være mindre og mere effektivt.
Konceptet er meget enkelt. I løbet af dagen genereres energi fra solpanelerne, som overføres til elnettet – og altså sælges til energiselskabet til en høj pris. Om natten er strømmen billigere og anlægget kører så med strøm fra elnettet.
Bilen parkeres i garagen og tilsluttes anlægget, og det tager otte timer at producere et halvt kilo brint, hvilket skulle række til en dags kørsel.
Det skal også være muligt at tanke brint i normale tankstationer, men der er stadig kun meget få steder af de såkaldte Fast Fill stationer, hvor man kan fylde brinttanken på fem minutter. Men alligevel er Honda urokkelig i sin tro på, at brintbiler – og ikke elbiler – er fremtidens bæredygtige transportform.