It-producenten Dell, der blev en af verdens største producenter på at sælge direkte til slutkunder, er efter godt to år med et forhandlernetværk ved at finde takten som kanalpartner. Flere og flere forhandlere melder sine ordrer til producenten, og den amerikanske it-blogger The VAR Guy har efter en samtale med Dells kanal- og marketingchefer fået de to til at fremlægge tal for væksten.
Ifølge Dells globale kanalchef Greg Davis og ditto marketingchef Paul Shaffer, har registrerede partnere globalt fordoblet antallet af registrerede kundemuligheder i forhold til sidste år. Og i USA og Europa skriver de sig hvert kvartal for 11.000 kunde-muligheder, og får dermed muligheden for at sikre sig eneret på en ordre. Samtidig glider flere og flere registreringer gennem systemet. Hvor det tidligere kun var to ud af tre registreringer, der kom igennem, er det nu tre ud af fire, der får Dells godkendelse.
»Vi ser den dobbelte vækst i vores kanalforretning. Uanset hvordan man måler det, betyder det, at vi vinder med vore partnere,« siger Greg Davis til The Var Guy.
Nu vil Dell skrue op for partnersalget i den høje ende af teknologiskalaen. Som et af de fremmeste mål vil producenten øge antallet af certificerede partners, der skal stå for en større del af salget på enterprisemarkedet og af produkter fra Dells tilkøbte storagevirksomhed Equallogic. Første skridt blev taget i går, mandag, da producenten halverede den nedre grænse for registrering af enterpriseprodukter til offentlige kunder, hvor en forhandler fremover kan kræve eneret til en kundes ordre, hvis prisen er under 150.000 kroner.