Smart phones, der er sammensmeltningen af mobiltelefonen og pda'en, oplever en kraftig stigning i salget på markederne i Europa, Mellemøsten og Afrika, ifølge nye tal fra analysevirksomheden Canalys.
Der blev solgt 3.6 millioner enheder i første halvår 2004, men det steg til 9.6 millioner enheder i første halvår, i år. Det er en stigning fra år til år på 170 procent. Til sammenligning steg salget af traditionelle håndholdte, ikke smart-devices med kun 11 procent.
»Smart phones anddel af markedet er mere end fordoblet det seneste år. Fra at have 3,2 procent af det totale marked for bærbare enheder i første halvår 2004, er andelen i 2005 nået op på 7,5 procent,« siger Canalys analytiker Rachel Lashford. Canalys forventer, at det samlede salg af smart phones og håndholdte enheder vil stige til 16,9 millioner enheder i første halvår næste år, og så udgøre cirka 13 procent af det samlede marked for bærbare enheder.
Canadiske »RIM«, der er producent af smart-enheden Blackberry er et klart eksempel på den øgede vækst inden for området.
»RIM har oplevet fantastisk vækst på markederne i Europa, Mellemøsten og Afrika over det seneste år, med en stigning i solgte enheder på 130 procent i første halvdel af 2005. Men de kan forvente øget konkurrence fra andre spillere nu da markedet er så lukrativt. Med både Nokia og Microsofts annonceringer af deres modstykker til Blackberry vil udfordringerne øges,« siger Rachel Lashford.
Det er nye funktioner som mobil-email, og mobil messenger service der er de store drivkræfter i det øgede salg af smart phones.