Apples iPhone taber terræn på det vigtige amerikanske marked, hvor Googles Android til gengæld vinder frem.
I de seneste tre måneder har 28 procent af alle amerikanere, der har investeret i en ny smartphone, valgt en iPhone. I det foregående kvartal var det 31 procent.
Til gengæld valgte hele 56 procent af de amerikanske smartphone-købere en Android-baseret smartphone. I de foregående tre måneder var det 49 procent.
Tallene stammer fra analysehuset Nielsen, der dog peger på, at fremgangen i Android-salget mest sker på bekostning af Research in Motions BlackBerry.
Andelen af amerikanske smartphone-køber, der vælger en BlackBerry, er nemlig faldet fra 16 procent til blot ni procent i et fald, der er mere end dobbelt så stort som Apples.
Android fører klart
Kigger man på samlede markedsandele - og altså ikke kun på salg af nye smartphones - er BlackBerrys tilbagegang endnu mere tydelig.
Her sidder Android på 43 procent af det amerikanske marked, mens Apple sidder på 28 procent.
Det svarer til en stigning på henholdsvis fem procent-point og ét procent-point.
Til gengæld er RIM's markedsandel faldet med tre procent-point til 18 procent.
Analytikere peger på, at Androids fremgang ikke mindst skyldes, at nye Android-telefonerne for tiden oversvømmer det amerikanske marked.
Det har en naturlig indvirkning på markedet, da forbrugeren altid søger de seneste nye modeller. Her har Apple ikke præsenteret nye modeller i lang tid.