Læs også:
Falske certifikater efterlader åben ladeport til Gmail
Sådan bliver din Gmail lige så lækker som på iPad
Hvis man som virksomhed er på udkig efter en ny mail-løsning, kan Googles Gmail være et ligeså godt bud som Microsofts Exchange Online.
Det er budskabet fra Gartner-analytiker Matthew Cain, der mener, at Googles virksomheds-løsning efter fem år på markedet nu har så mange kunder, at den må betragtes som en ligeværdig konkurrent.
"Vejen til virksomhederne har været lang og bumpet, men Gmail bør nu betragtes som en mainstream cloud e-mail-leverandør," skriver Gartner.
"Mens Gmails virksomheds-markedsandel i øjeblikket ligger på omkring en procent, har den (tjenesten, red.) næsten halvdelen af markedet for cloud-email til virksomheder," lyder det fra Matthews Cain.
Han vurderer, at cloud e-mail, der i dag har tre til fire procent af det samlede marked, vil udgøre omkring 20 procent i 2016 og 55 procent i 2020.
Gartner peger på, at det kun er Microsoft Exchange og Googles Gmail, der har hentet markedsandele i de senere år, mens Novell GroupWise og IBM Lotus Notes/Domino har tabt markedsandele.
Her halter Google
Men selvom Google altså står til at hente ganske betydelige markedsandele i de kommende år, er selskabets cloud-tjeneste ikke det bedste valg for alle virksomheder.
Gartner peger på, at Google primært fokuserer på at udbygge tjenesten, så den passer til masserne, men at mange større organisationer med mere komplekse e-mail-krav ikke er et specielt godt match til Googles løsning.
"Banker vil måske kræve overvågnings-muligheder, som det ikke er sandsynligt, at Google bygger ind i Gmail på grund af den begrænsede appel."
Analysefirmaet mener også, at Google mangler noget gennemsigtighed i forhold til blandt andet sikkerhed og compliance.
Netop derfor venter Gartner også, at mange organisationer i de kommende år vil køre med hybride løsninger, hvor dele af mail-løsningen kører fra skyen, mens andre dele fortsat er styret internt.
Læs også: