Læs også:
Revisor-kæmper vil sælge dig BI-løsninger i stor stil
Sådan implementerer Deloitte BI-løsninger
Verdens fire store revisionshuse har alle lugtet BI-milliarderne i det hastigt voksende marked.
Og IDC-analytiker Alys Woodward påpeger, at revisionsselskabernes indtog skal tages meget alvorligt.
"De fire store har en fordel i forhold til deres konkurrenter i de relationer, de har, især på kontoret for finansiering, der traditionelt har været en god indgang for BI," siger hun.
Hun forklarer, at BI-initiativer skaber masser af forandring, når forretninger lærer at arbejde med information og træffe beslutninger baseret på fakta i stedet for på mavefornemmelser.
"Det er her, strategiske rådgivnings-partnere med ekspertise i BI kan være deres vægt værd i guld," fortæller hun.
Samtidig er markedet kendtegnet ved, at teknologien er ved at blive kommodiseret og i høj grad udsat for prispres.
"The Big Four er på vej ind på BI-markedet på det rigtige tidspunkt," vurderer hun derfor.
Peger på ulemper
Men på den negative side, kan de multinationale - snarere end globale - strukturer i revisor-organisationerne begrænse deres evne til at håndtere globale projekter, da deres organisationer er centreret om lande, mener hun.
"Derudover er kontoret for finansiering ikke indgang til hele organisationen, som det plejede at være," fortæller Alys Woodward.
For eksempel starter en række BI-initiativer, især omkring webanalyse og sociale Analytics, nu i marketingsafdelingen under CMO'en (Chief Marketing Officer), mens en række it-chefer er inde over store data-projekter.
"The Big Four har ikke den ekspertise og de relationer på dette område, som nogle af deres konkurrenter har," påpeger IDC-analytikeren.
Med hensyn til størrelse laver Deloitte nogle interessant ting med base i USA, hvor de har et hosted analytics-tilbud til medicin-industrien.
Vinderen bliver ...
Og netop Deloitte spår hun da også til at have de bedste chancer.
"IDC mener, Deloitte er den eneste af The Big Four, der vil nå Top 10 i Norden på business analytics-services målt på omsætning," siger Alys Woodward.
Hun forklarer, at det er selvom, de er i konkurrerence med systemintegrations- og konsulentvirksomheder som Accenture, Logica og Capgemini og it-leverandører som HP og IBM.
Hun peger blandt andet på, at KPMG har oprettet en BI-arm i slutningen af 2009 ved at samle en række BI konsulenter fra hele kloden fra landets andre forretningsenheder.
"Det er noget konsulentfirmaer ofte gør, når de mener, at deres BI-initiativer er ved at blive for fragmenteret, da de fleste forretningsenheder laver noget inden for BI," siger hun.